maanantai 23. maaliskuuta 2015

AAMIAIS-INSPIRAATIOTA

Hohoi te aamuihmiset ja vähän vähemmän aamuihmiset! Luvassa on hieman aamiaisinspiraatiota ja postauksen täydeltä herkullisia ja ennen kaikkea terveellisiä aamiaisreseptejä!
Aina hypetetään niitä hitaita viikonloppuaamuja. Mitäs jos tekisit vaikka siitä viikon yleensä vihatuimman päivän (mikä monilla on maanantai) aamusta myös hitaan ja ihanan?! Mulle ainakaan maanantaiaamut nykyään harvoin tuovat mitään inhotusta, päinvastoin. 

Sama pätee tietty kaikkiin muihinkin viikonpäiviin! Se, että tekee aamuista hitaampia ja päivän lataushetkiä, voi vaatia jotain ekstraponnisteluja, kuten aikaisemmin heräämistä, aikaisemmin nukkumaan menemistä tai aamiaisen valmistelua etukäteen jo sunnuntai-iltana. Mutta kun maanantaiaamusta saa tehtyä hyvän, on yleensä koko viikon alku erittäin paljon lupaavampi kuin sellaisen maanantaiaamun jälkeen, kun torkutat herätystäsi ensin tunnin, huomaat olevasi pahasti myöhässä, lähdet aamupöhnässä kouluun tai töihin ja pahimmassa tapauksessa skippaat aamiaisen kokonaan. Mitä järkeä? Niin, ei mitään. ;-) 

Proteiinipannarit.
Jos aikaa riittää vähän ylimääräiseen kikkailuun, niin mikään ei aloita aamua herkullisemmin kuin protskupannarit! Helppoja valmistaa mutta mielestäni vaatii hieman enemmän näpertelyä kuin esim. smoothie tai puuro. Mutta on kyllä kaiken vaivan väärti! Perjantaina lukupuuhien lomassa väsäilin tällaisen luomuksen itselleni!
Sekoitin sauvasekottimella: 
  • banaanin
  • kananmunan
  • yhden valkuaisen
  • ruokalusikallisen proteiinijauhetta
  • kanelia
Sitten vaan pannulle paistelemaan lettuja esimerkiksi kookosöljyssä, niin kuin minä tein! Lisukkeeksi laitoin banaaninsiivuja sekä vadelmia! Toimii!
Uunipuuro.
Jos tiedossa on taas kiireisempiä tai aikaisempia aamuja, on erittäin passeli vaihtoehto valmistaa tätä porkkanakakkupuuroa! Maku täys kymppi ja makrot 5/5! Aamulla aikaa ei aamupalan tekemiseen mene kuin korkeintaan kahvin keittoon ja puuron lämmittämiseen mikrossa!  Resepti TÄÄLLÄ !
Kaurapuuro.
Kaurapuurossakaan ei kauaa nokka tuhise. Vielä joku aika sitten valmistin kaurapuuroni vain mikrossa, mutta kun tajusin kuinka helppoa puuron keittäminen on ja kuinka paljon paremmalle se maistuu, on perus kaurapuuro päässyt mun aamupalalistoille. Lisukkeet on kaiken A ja O ja proteiinista täytyy huolehtia. Itse sekoitan puuron sekaan vähintään yhden raa'an valkuaisen kun puuro on melkein valmista. Eräänlainen herkkupuuron ohje TÄÄLLÄ!
Tuorepuurot.
Jos taas kaipaa jotain vähän freshimpää kuin lämmin kaurapuuro, on tuorepuuro ihan kympin arvoinen keksintö ja aikaa säästyy jälleen sieltä aamun puolelta, kun puuro laitetaan yöksi jääkaappiin muhimaan. Tuorepuurojen kanssa vain mileikuvitus on rajana. Tuorepuurojenkin ohjeita olen täällä jakanut jo pariin otteeseen. Tässä yksi super-teho-mega-tuorepuuro mustikoilla höystettynä KLIKS ja tässä VIHREÄ tuorepuuro!

Smoothie. Oma tämän hetken aamupalasuosikkini (jos se on joltain ylipäätään jäänyt huomaamatta); SMOOTHIET! Niin helppoja valmistaa, näissäkin vain mielikuvitus on rajana, jokaisesta smoothiesta tulee ainutlaatuinen ja ne ovat kaiken lisäksi terveellisiä, kunhan ainekset on kunnossa. Perrrfect! Etenkin proteiinijauhe tuo hyvän lisän smoothieisiin, jos smoothien tarkoituksena on toimia yhtenä ateriana, kuten aamupalana. Muuten tulee nälkä ja äkkiä! Ohjeita oon täällä jakanut lukuisia niitä on maailman helpoin kehitellä itse. Tässä kuitenkin muutamia: 


Mustikkasmoothie: 
  • puolikas avokado
  • puolikas banaani
  • mustikoita n. 100g
  • kaura-/mantelimaitoa n. 2dl
  • pinaattia pari kourallista
  • proteiinijauhetta 2 rkl (itse oon käyttänyt herneproteiinia)
Viikonloput on monesti asia erikseen! Viimeaikoina ollaan poikaystäväni kanssa paistettu kananmunia pannulla ja syöty niitä ruisleivän päällä. Kaveriks oon keittänyt kaurapuuroa, johon oon lisännyt jo alkuvaiheessa banaania ja runsaasti kanelia, jolloin puurosta tulee ihanan makeaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti