tiistai 27. lokakuuta 2015

MUTTA EIHÄN JOOGA KULUTA YHTÄ PALJOA KUIN 10KM LENKKI?

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Mulla on takana ihana pidennetty viikonloppu, josta sain taatusti energiaa. Oon nukkunut pitkään, ulkoillut kauniissa säässä, syönyt hyvää ruokaa, nauttinut hyvästä seurasta, joogannut muutamaan otteeseen ja saanutpa vielä sunnuntaiaamuna sulhaseltani kimpun ruusuja! (Mietittiin muuten että mikä ihme se on, kun on kihloissa? Voiko enää sanoa poikaystävä vai mitä nyt pitää oikein sanoa?! :-D)

Kävin siis viikonlopun aikana tutustuttamassa jopa kaksi läheistäni, äidin ja Susannan (♡) joogan maailmaan! Mua vois varmaan kutsua kohta jokskin joogan sanansaattajaksi haha. :D Oon niin innoissani siitä tällä hetkellä, että voisin sanoa että kaikkien oikeesti pitäis harrastaa sitä. Tai ei harrastaa, vaan ottaa siitä elämäntapa. Oon aivan varma että monet ongelmat maailmassa loppuisi, jos kaikki vaan kävisivät hieman hikoilemassa Hot Joogassa, rauhoittumassa Yin-joogassa ja lausumassa muutaman om-mantran edes pari kertaa viikossa, haha!
 Sitten otsikkoon... Moni saattaa ehkä miettiä tuosta joogasta, että ihan turha homma aloittaa moista -- sehän on pelkkää venyttelyä eikä syke nouse korkealle! Turha vaiva, jos haluaa pudottaa painoa tai olla timmissä kunnossa.

Oon kuitenkin huomannut jo nyt muutoksia kropassani joogan myötä. Ensinnäkin lihakset ovat poikkeuksetta joogatunnin jälkeen aikas turta ja tietää tehneensä. Etenkin ns. korsettilihakset, ne jotka pitävät koko kropan kasassa, ovat todella kovilla. Kyse ei kuitenkaan ole varmasti yksinomaan joogan fyysisistä vaikutuksista, vaan niistä elämäntavoista, joita se puoliväkisin tuo arkeen. Omassa historiassani oon ainakin huomannut, että helposti vaikka rankan jumpan jälkeen saattaa ajatella: "oon liikkunut tänään hulluna ja polttanut sairaasti kaloreita, syönpä jättiannoksen pastaa tähän päälle" - tai leipää tai ylipäätään ruokaa ja reilusti. Joogan jälkeen ei kuitenkaan tee edes mieli vetää kauheeta mättöä, vaan mieluiten hillitty annos mahdollisimman puhdasta ruokaa. En toki myöskään sano että kaikilla olisi näin, mutta itselläni olen ainakin tällaisen positiivisen vaikutuksen huomannut. :)

Ja tärkein juttu on ehkä se tasapaino. Enää ei tunnu siltä, että kunnossa pysyäkseen täytyisi kiristää energian saannista ja olla nälissään sekä miettiä niin paljoa syömisiään. Jos mun tekee mieli palaa (tai muutamaa palaa) raakasuklaata, antaa mennä! Myöskään hyvä pizzailta kerran viikossa ei saa mua lihomaan kerrasta. Kaikki on aina kiinni pään sisältä ja mitä siellä liikkuu, ja parasta on että oon löytänyt itselleni sen hyvän tavan elää arkeani. 

Ainakin nyt tuntuu siltä! 

4 kommenttia:

  1. onko sulla jotain syömishäiriö taustaa tms?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, mutta ajatusmallit ruuan ja liikunnan suhteen ei ole läheskään aina olleet ihan kunnossa!

      Poista
  2. Hyvä postaus ja voin allekirjoittaa tuosta monta kohtaa! Aloitin itse hot joogan pari vuotta sitten ja oon itse vaikuttunut sen terveysvaikutuksista. Itsellä on tuo sama että tunnin jälkeen tekee mieli ainoastaan kevyttä ja puhdasta ruokaa. Koko kroppa tuntuu niin kevyeltä ja puhdistuneelta tunnin jälkeen. Tein itsekin postauksen hot joogasta, voit käydä lukasemassa :) http://beautiful---visions.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on niin totta! :) Kiitos vinkistä, käynpä lukemassa!

      Poista