maanantai 7. joulukuuta 2015

MILTÄ NÄYTTÄÄ RUOKAVALIONI NYKYÄÄN?

Niin.

En oo oikein pitkään aikaan täällä kirjoitellut siitä, mitä nykyisin pistän suustani alas. Nyt ajattelin kuitenkin tulla kertomaan, minkälainen ruokavalio mulla on viime aikoina ollut ja minkä olen todennut erittäin toimivaksi omalla kohdallani ja mistä mulle tulee hyvä olo.
En noudata siis mitään kiveen hakattua ruokavaliota oikein missään mielessä. En kiellä itseltäni yhtään mitään. En ajattele että olen kasvissyöjä enkä ole kieltänyt itseäni syömästä lihaa enkä maitotuotteita. Aina välillä syön kaikenlaisia herkkuja; suklaata ja joskus jäätelöä. En ole myöskään millään gluteenittomalla ruokavaliolla tai muulla sellaisella. Välillä tulee syötyä pastaa ja joskus leipää.
Kasviscurrya ja kvinoaa

Kuitenkin on niin, että en muista koska olisin viimeksi yliopiston ruokalassa valinnut sen lihavaihtoehdon. Tampereen yliopistolla on useimmiten älyttömän hyvät kasvisruokavaihtoehdot lounaissa ja niitä syön päivittäin. Myös ravintoloissa olen valinnut jo pitkään kasvisruokaa. Ensinnäkin siksi, että mulle jää kaikella tapaa parempi olo kasvisruoan jälkeen kuin liharuoan jälkeen. Olo on jotenkin paljon kevyempi vaikka kuitenkin kylläinen. Toisekseen kasvisruoat monissa paikoissa maustetaan jotenkin paljon paremmin ja monipuolisemmin kuin tavalliset lihapadat! Kolmanneksi TV:ssä pyörineet erilaiset teurastamodokumentit ynnä muut sellaiset ovat vahvistaneet mun kasvisruokapainotteisuutta!

Rongankadun Gopal

Maitotuotteista taas mulle tulee jotenkin tunkkainen olo ja pahinta on, että kasvojen iho alkaa puskemaan jos jonkunlaista näppylää rahkan syönnin seurauksena. Voi jos tämän olisin hiffannut jo paljon aiemmin...

Vehnästä taas tulee helposti myös todella pöhöttynyt olo ja vatsassa tuntuu paljon huonommalta kuin gluteenittoman ruoan syömisen jälkeen.

Oon kuitenkin sellainen, että en tykkää leimata itseäni "vegaaniksi" tai miksikään muuksikaan. On erilaisia päiviä ja erilaisia tilanteita. Joskus on ihan mukavaa syödä jotain hyvää lihaa tai kanaa tai muuta lintua. Ja kylmä tosiasia on se, että kalasta - etenkin lohesta - en kyllä ihan noin vaan luovu ikinä!
Avokadolla höystetty mustaherukka smoothie

Etenkin niinä päivinä kun tulee syötyä ihan pelkästään kasvisruokaa (niitä on nykyään aika hurjan paljon!), huolehdin että saan protskuja esim. pavuista ja pähkinöistä. Avokadoa tulee myös nautittua smoothieissa ja joskus riisikakun päällä (herkkua ♡)!

Tämän päivän illallinen; Thai-bataatti-linssisoppaa kvinoan kanssa


Parasta on, että oon löytänyt tässä kamalassa ruokavalioiden viidakossa ihmeellisen tasapainon omaan systeemiini. Syön mitä mieli tekee ja silti mulla on suurimmaksi osaksi todella kevyt olo ja voisin sanoa peilin perusteella myös sen, että olen solakoitunut ihan lievästi! Kaikki tämä siitäkin huolimatta, että herkuttelen myös aina välillä!

Jokaisen tulis mun mielestä löytää itselleen sellainen ruokavalio, että ei tule sellainen olo että "kieltäisi" itseltään mitään. Kaikki on vain omista valinnoista kiinni. Ruokavaliota ei tulis ajatella niin, että "mitä en syö" vaan "mitä syön"!

Elämä on liian lyhyt itsensä kituuttamiseen ;-)

2 kommenttia:

  1. Se on niin parasta, kun löytää sen oman ruokavalion, mikä oikeasti toimiikin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Sattuu katsoa vierestä kun ihmiset on dieeteillä ja laihduttaa! :(

      Poista