torstai 4. elokuuta 2016

MINDFUL EATING - kuuntele kehoasi

Hei taas!

Viime viikon tiistaina postiluukusta kolahtaneesta (elämäni ensimmäisestä) ylinopeussakosta huolimatta mun yleinen olotila ja fiilis kropassa on ollut älyttömän hyvä! Lenkki kulkee - ja niin kuin aikaisemminkin kerroin, kunto on kohentunut ja jaksan juosta pidempiäkin matkoja ilman suuria ponnistuksia! Viime aikoina oon juossut pisimmillään 13 km pituisia lenkkejä aamuisin ja nyt olisi vielä elokuu tarkoitus pidentää matkaa puolimaratonia varten!

Tuntuu muutenkin (joitakin luonnollisia poikkeuspäiviä lukuunottamatta) että oon ihan elämäni kunnossa. Luulen, että tämä johtuu pitkälti siitä, että oon oppinut oikeasti kuuntelemaan kehoani sekä syömään ja muutenkin toimimaan sen mukaan.

Omalla kohdallani erityisesti satunnainen napostelu on vähentynyt huomattavasti. Syön kyllä välipaloja aina säännöllisin väliajoin, mutta muun turhan napostelun sieltä täältä olen onnistunut karsimaan pois, kun on oikeasti alkanut miettiä jokaista suupalaa ja niiden todellista tarpeellisuutta. En ota pöydällä olevasta kiposta suklaata ihan vain sen takia, että sitä on siinä tarjolla. Mutta jos mun ihan oikeasti tekee sitä mieli ja ajattelen suklaan olevan maistamisen arvoinen, otan kyllä kiposta yhden (jos toisenkin)!


Olen pyrkinyt mahdollisimman paljon pois etukäteen suunnittelusta, niin treenin kuin ruokailunkin osalta. Treenin kohdalla tämä tarkoittaa, että jos olen etukäteen vaikka suunnitellut juoksevani aamulla pitkän lenkin, mutta juoksu tuntuukin sillä hetkellä ihan mahdottomalta. Olotilasta riippuen, saatan vaihtaa juoksulenkin kävelylenkkiin tai joogaan. Vaihtoehtoisesti menen salille tekemään treenin - tai jätän treenin kokonaan pois ja kuulostelen olotilaani taas myöhemmin.


Ruokavalion kohdalla taas suunnittelun vähentäminen tarkoittaa sitä, että olen vaikka suunnitellut tekeväni illalla ruuaksi jotain kevyttä, mutta työ-/opiskelupäivän jälkeen tekeekin hitsisti mieli vaikka jotain pastaa tms. Silloin rohkeasti vaihdan suunnitelmaa ja syön juuri sitä, mitä mieli tekee. Välillä taas on aamuja, kun aamiaiseksi tekee mieli jotain raikasta, kevyttä smoothieta, välillä sellaisia aamuja, kun tekee mieli kaurapuuroa runsain lisukkein ja kananmunien kera. Tällöin ainoa oikea vaihtoehto on kuunnella itseään ja kysyä omalta kropalta: Mitä haluaisit/tarvitset juuri nyt?
 

Luulisin, että tämä itsensä kuuntelu vaatii myös jonkun verran harjoittelua, jos sitä ei ole ikinä harjoittanut. Monestihan nimittäin tuntuu, että tekee mieli jätskiä, karkkia, sipsiä, suklaata jne. Silloin kuitenkin kannattaa esittää itselleen kysymys: "Tarvitsenko ihan oikeasti tätä?" Monesti esimerkiksi suklaan himo lähtee muutamalla pähkinällä ja kuivahedelmällä ja kaikki muut vastaavat himot syömällä ihan vaan jonkun muun välipalan, jotta verensokeri nousee normaalilukemiin.

Opettele siis kuuntelemaan kehoasi, äläkä liikaa ole rutiinien orja.  ♡

4 kommenttia:

  1. Ihana kuulla, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan syödä ja liikkua :-) Oon ainaki ite huomannut, että mitä vanhemmaks tulee, sitä enemmän omilla valinnoilla ja kropan kuuntelemisella on vaikutusta.

    Ps. Tykkään sun blogista tosi paljon, jatka samaan malliin!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin juuri! :) Tällöin ei tarvi turhaa stressaillakaan syömisistään ja liikunnasta kun tekee just niinkuin hyvältä tuntuu.

      Ja kiitos paljon! Ihana kuulla, piristit päivääni <3

      Poista