perjantai 7. lokakuuta 2016

HYVÄN ASIAKASPALVELUN VOIMA - Case Foodin

Otsikosta huolimatta ei, tämä ei ole nyt mikään tieteellinen teksti (haha). Vaikkakin teen kyllä kandini tätä aihetta sivuten. (Allaolevasta tekstistä saattaa hieman paistaa läpi se, että olen ihan äärimmäisen kiinnostunut näistä jutuista... :D) ja Huomio! Kyse ei ole mistään mainoksesta, ainoastaan hyvästä omasta kokemuksesta.

Lähestulkoon jokaisessa työssä jota olen tehnyt, ollut asiakaspalvelija jollakin tapaa, enemmän tai vähemmän. Oon muutenkin vahvasti sitä mieltä, että jokaisen ihmisen pitäis joskus elämänsä aikana olla asiakaspalvelija sen tuoman hyvän kokemuksen takia, sekä erityisesti siksi että osaisi olla myös "hyvä asiakas" - sekin on oma taitonsa.

Itse asiakaspalvelijana ollessani, panostan aina hommaani ihan äärettömän paljon. Olen aina vähän ystävällisempi kuin tarvisi, iloisempi kuin asiakkaat ehkä olettaisivat ja koitan parhaani mukaan aina yllättää heidät jotenkin, oli se sitten kohtelias kommentti tai muu small talk. Tästä asiakaspalvelijataustastani sekä yleensä sen takia, että olen tosi kiinnostunut palveluiden markkinoinnista ja johtamisesta - sekä kaikesta sitä vähänkään sivuavasta - herättää erilaiset asiakaspalvelutilanteet mussa tosi voimakkaita tunteita. :D (Hyvänä esimerkkinä se kun aloin kerran melkein itkemään ilosta kun sain niin sydämellistä asiakaspalvelua...) Koska koitan itse asiakaspalvelussa aina piristää ja tehdä asiakkaan päivästä himpun verran paremman, turhaudun joskus jos minua palveleva asiakaspalvelija ei tee samoin. Etenkin kun koitan myös asiakkaana olla se päivän mukavin tyyppi minua palvelevalle henkilölle. :-D


Noh nyt taas mut yllätettiin niin hyvällä asiakaspalvelulla, että oli pakko tulla kertomaan siitä täälläkin! Juttuhan meni siis niin, että ostin Tampereen Ruohonjuuresta joku aika sitten Foodinin mantelitahnaa ensimmäistä kertaa. En ollut pitkiin aikoihin ostanut mitään pähkinälevitteitä tai muita, ja nyt ajattelin, että kivaa saada jotain ravintorikasta pähkinätahnaa puuroon, riisikakulle, hedelmien kanssa, smoothieisiin, mihin ikinä... Päädyin Foodinin mantelitahnaan, sillä kyseinen brändi ja sen arvot ja aatteet miellyttää minua muutenkin. "Mantelit tahnaan ovat lajiteltu ja käsin eroteltu, jotta pystytään välttämään mahdolliset karvasmantelit".

Iloisena kipitin mantelitahnapurkki repussa kotiin, valmiina kokemaan tuon ihanan makuelämyksen ja syömään välipalaa. Avasin purkin ja päätin heti maistaa tuotetta teelusikalla. Maku yllätti. Negatiivisesti. "Pitääkö tämän muka tältä maistua?" Googletin Foodinin mantelitahnan ja eri foorumeilla hehkutettiin sen makua ja kaikkia eri tapojaa, miten sitä voi käyttää. Ajattelin että onkohan tässä nyt vaan kyse makuun tottumisesta. Joka kerta kun tuotetta vähän uskalsin käyttää, ihmettelin makua todella paljon ja melkein laitoin sähköpostia Foodinille asiasta. En kuitenkaan laittanut ja ajattelin, että "parempi vaan ens kerralla ostaa jonkun muun merkin vastaavaa."


Eräänä iltapäivänä tuli Instagram-feedissäni kuitenkin vastaan Foodinin postaus, jossa oli mantelitahnapurkin kuva. Tietenkin kiinnostukseni heräsi, koska tuo pahuksen purkki ärsytti minua melkoisesti. Kuvan alla kuitenkin oli selitys kaikkeen: Olin ostanut juuri sellaisen purkin, joka oli jotenkin epäonnistuneesta erästä, joka maistuu kitkerälle. Kuvatekstissä luvattiin, että laittamalla sähköpostilla oman purkin eränumero, Foodin lähettää uuden purkin tilalle. JEE! Ongelma ratkaistu. Äkkiä kone auki ja sähköposti lähti samantien. Vastaus tulikin melko nopeasti, mutta kyseinen koko mantelitahnapurkista oli kuulemma loppu, joten sain heidän verkkokauppaansa koodin, joka on 20€ arvoinen!! WHAT!!! Tuo summa luonnollisesti on monta euroa yli sen hinnan, jolla epäonnisen purkkini ostin. Voitte vaan kuvitella minkälainen ilo tästä syntyi. 

Tarinan opetus: Ole aina hieman ystävällisempi kuin on tarve. Näin hienolla virheen paikkauksella saa kyllä tyytyväisen asiakkaan, paljon tyytyväisemmän jopa kuin olisin ollut ilman tätä virhettä. Taatusti ostan Foodinin tuotteita jatkossakin - mitä tosin en olisi tehnyt, jos he eivät olisi ongelmaa tällä tavoin ratkaisseet.  

Kiitos! Näitä lisää ♡

Päädyin sitten tilaamaan tuon saamani alennuskoodin johdosta muutakin Foodinin verkkokaupasta; kookoshiutaleita ja järkyttävän kokoisen pönikän kookosöljyä! Tilasinko tosiaan noin ison purkin...?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti