perjantai 28. lokakuuta 2016

IHANA KAMALA ESIINTYMINEN

Vihaatko esitelmien pitämistä sen jännityksen takia? Mua ainakin jännittää aivan joka kerta, mutta silti pidän esitelmien pitämisestä ja esiintymisestä tosi paljon. 

Toissapäivän onnistunut tutkimussuunnitelman esitys innoitti mua kirjoittamaan esiintymisestä. Jännitin, suorastaan pelkäsin mun eilistä esitystä etukäteen, sillä olin ihan varma että mut ajetaan täysin alas mun presentaation ja väkertämäni tutkimussuunnitelman takia. Vaikka olin käyttänyt siihen aika paljon aikaa, luulin että olin ihan hakoteillä ja surkea :-D 

Oon pienestä pitäen tykännyt jollain kierolla tavalla esitelmien pitämisestä. Tokalla luokalla ala-asteella piti pitää ensimmäinen esitelmä ikinä - mistä tahansa aiheesta tietenkin. No, minähän pidin sen harrastuksestani, muodostelmaluistelusta. Esitelmän pitäminen oli ihan uutta, mutta äidin neuvoilla esityksestä tuli hyvä, enkä lukenut mitään suoraan paperista koska en ollut kirjoittanut ylös mitään vuorosanoja. Esitelmä olikin opettaajan mielestä kaikista paras, vaikka sen pitäminen jännittikin ihan hirveästi. 

Ja aina siitä lähtien, mua on jännittänyt joka ikinen esitelmä, mikä ehkä tekeekin niistä aina niin kivoja. Ehkä se on se adrenaliini, mikä siinä virtaa. Aina jännittää, että mitä ne kuuntelijat ajattelee. Mutta niinkuin sanottua, lähtökohtahan on aina se että "yleisö toivoo esiintyjän onnistuvan". Eikö? Vai oletteko ikinä kuunnellut jonkun esitelmää sillä mindsetillä, että "kylläpä tuota varmaan jännittää, toivottavasti se tekisi jonkun virheen/menee sanoissaan sekaisin ym." Niinpä. 

Omat fiilikset ennen erilaisten esitysten pitämistä voi vaihdella paljonkin. Välillä oon itsevarmempi, välillä taas tuntuu että ei tästä tuu mitään. Keskiviikkona aamulla mua jännitti ihan älyttömästi. Ehkä enemmän kuin ikinä :-D Niin paljon jännitin muiden reaktiota oman tutkimussuunnitelmani esitystä, että melkein nauratti. Ajattelin, että palautteenannossa pillahdan varmaan itkuun. 


Eilisen esityksen aikana välillä jopa mietin, että mitäköhän hemmettiä mä oikein selitän. Vilkuilin kuuntelijoiden ilmeitä, ohjaajan ilmettä ja sitä mitä kaikki teki. Joku välillä katsoi puhelinta - "olenko noin tylsä?" Koitin katsoa kandiohjaajani ja muun yleisön eleitä ja ilmeitä, merkkejä mahdollisesta tylsistymisestä tai huvittuneisuudesta. Välillä olin jopa kuulevinani ohjaajan huokailevan ja pudistavan päätään - vaikkei niin varmasti tapahtunutkaan. :D

Kun tuo esille oman keskeneräisen tekstinsä ja ajatuksensa muiden arvosteltavaksi, on se ihan uudenlainen, karmiva tunne. Esityksen jälkeen nojasin vaan pelokkaana penkkiini ja ajattelin "Let it rain" ja olin valmis kaivamaan nenäliinat taskusta kaiken tulevan nöyryytyksen takia (Yeap, this is me talking  :D Oon yleensä melko itsevarma mutta toissapäivänä se ominaisuus oli varmaan jäänyt kotiin). Kuitenkin sain tosi hyvää palautetta kaikilta, ja loppu hyvin kaikki hyvin. Sain huomata, että kaikki tähän asti kandiin käytetty aika oli sittenkin kannattanut.

Ajattelin nyt kerätä tähän joitain vinkkejä, jotka omalla kohdallani tekevät esiintymisestä ja sen jännittämisestä hieman siedettävämpää ja jopa mukavaa. 

1. Mieti asukokonaisuutesi : Tää on ihan oikeesti yks tärkeimmistä, jollei tärkein (ainakin mulle:D). Mulle on aina tosi tärkeää, että mulla on sellaiset vaatteet päällä, millä tunnen oloni itsevarmaksi. Siisteys ja asiallisuus tekee fiiliksestä kertakaupalla niin paljon paremman, kun tiedät että näytät hyvältä. Tähän kohtaan kuuluu myös hiukset ja meikki. Hyvän värinen huulipuna ja kauniisti laitetut hiukset kruunaa kaiken! Itseasiassa ajattelen, että jos mokaan ihan täydellisesti, niin näytänpähän ainakin hyvältä :'D

2. Yleisö toivoo esiintyjän onnistuvan. Paras neuvo ikinä. 

3. Harjoittele esitystäsi etukäteen. Itselleni on ihan MUST harjoitella presentaatiota edes pari kertaa etukäteen, jotta tiedän mitä sanoa ja minkälaisia ilmaisuja käyttää. Sen kyllä monesti huomaa esityksestä, onko sitä harjoitellut vai ei.

4. Sisäistä esittämäsi asia. Ehkä jopa tärkeämpi juttu kuin esityksen harjoittelu etukäteen, on sisäistää asia josta aiot puhua. Kun olet sisäistänyt asian, kuulostat samantien paljon vakuuttavammalta, ja mahdollista tukisanapaperia täytyy lukea paljon vähemmän - saati lukea suoraan paperista.

5. Mitä sitten jos mokaat? Mitä ajattelit että tapahtuu? Hmm.. Ei yhtään mitään. Ei haittaa, vaikka sekoat vähän sanoissasi, tai pidät pienen tauon sepustuksessasi - pienet tauot ovat jopa toivottuja pidemmissä presentaatiossa, kun yleisökin saa hengähtää hieman ja saat koottua ajatuksesi kasaan. 

6. Ole interaktiivinen yleisön kanssa. Esitä kysymyksiä herättääksesi yleisö, vähintään luo katsekontakti yleisöön. Elehdi, liikuta käsiäsi, kävele hieman, hymyile ja sano ehkä jotain hauskaa niin että saat pienen naurahduksen aikaan yleisössä. Saat rikottua jään ja kaikilla on heti rennompi olo, kun ei tarvi olla ihan haudan vakavana.

2 kommenttia:

  1. Mahtavaa kuulla jonku opiskenlijan ajatuksia esitelmien pidosta! Olen itsekin opiskelija ja vihdoin päässyt siihen fiilikseen, että tiedän onnistuvani esityksissä. MUTTA sama jännitys on edelleen kun pitää pitää esitelmä englanniksi - suomeks on vaa nii paljon helpompaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I know! Pidin vuosi sitten viimeksi esitelmän englanniksi, se meni ihan OK. Mutta ootappa kun piti pari vuotta sitten puhua RUOTSIKSI. :D Mua ei oo IKINÄ jännittänyt niin paljon!!

      Poista