maanantai 3. lokakuuta 2016

MOTIVAATIOMAANANTAI: Hyvä, paha Stressi

Tosiaan. Niin se lokakuukin taas koitti ja kandin kirjoituksen täytyisi pikkuhiljaa alkaa olla ihan täydessä vauhdissaan. Kandin lisäks on miljoona muutakin kurssia suoritettavana ja kaikelle tälle pitäisi löytää aikaa ja suoriutua kaikesta täysillä valoilla. Opiskelu, ystävät, parisuhde, urheilu, uni, lepo, aikaa omalle itselleen. Kun oikein alkaa miettiä, tässähän voi alkaa pukkaamaan päälle pieni STRESSI!

Toisaalta, oon ainakin omalla kohdallani huomannut, että ilman stressiä ei hommista tule oikeastaan yhtään mitään. Jos mulla on esimerkiksi vain tosi vähän hommaa, ei niidenkään asioiden hoitamisesta meinaa tulla mitään ja saattaa tehdä asioita vähän puolihuolimattomasti. Kun mulla on taas paljon juttuja hoidettavana, on päällä jatkuvasti hyvä tekemisen meininki ja saan paljon enemmän aikaiseksi. 


Oon siis sitä mieltä, että sopiva määrä stressiä on tosi jees. On vaan kysymys siitä, miten sitä hallitsee ja miten kohdistaa voimavaransa. Ajattelinkin nyt koota tähän joitain asioita, jotka tepsii silloin, kun To Do -lista tuntuu ylitsepursuavalta ja ahdistaa.

Aikatauluta

Tässä on itsellänikin hurjasti opittavaa, vaikka kalenteria aktiivisesti käytänkin. Vieläpä ihan sellaista vanhanaikaista paperista versiota. Yleensä, kun tuntuu että hukkuu töihin, ei ole oikeasti kirjoittanut niitä ylös ja aikatauluttanut tehtäviä; milloin tehdä mitäkin ja kuinka kauan sekä missä järjestyksessä. Tärkeä asia on myös, että aikatauluttaa melko yksityiskohtaisesti; jos kirjoitat vain: "Tee töitä" tai "Opiskele" tai "Tee kandia", on heti paljon epäselvempää, mitä oikein pitäisi tehdä. Kun asiat on kirjoittanut kalenteriin - oli se sitten paperinen tai joku vähän modernimpi versio - huomaakin, että ei ne jutut niiiin mahdottomilta tunnu. Ehkä. 


Hengähdä

Ota iisisti. Pidä taukoja. Ei koko ajan voi jaksaa painaa täysillä. Kun pidät lounastauon, syö äläkä tee tehtävälistan juttuja siinä sivussa. On todennäköisesti paljon tehokkaampaa pitää rehellinen tauko ja sitten taas painaa hommia täysillä, ja sitten taas tauko kun vähänkin siltä tuntuu.

Syö terveellisesti ja hyvin

Hyvä, energisoiva aamupala, lounas ja välipalat työpäivän aikana on kaiken A ja O. On tosi tärkeää kuunnella omaa kroppaa, omia tarpeita ja tunnustella esimerkiksi, minkälainen lounas on itselle se paras vaihtoehto kesken opiskelun tai työpäivän. Itse oon jo kauan esimerkiksi syönyt pelkkää kasvisruokaa yliopistolla, enkä vois ikimaailmassa enää kuvitella syöväni mitään lihaisaa, raskasta settiä. Paras olo tulee, kun syö vaikka jonkun sosekeiton tai muuta kasvisruokaa, joka sulaa suht helposti, eikä kaikki energia mene ruoan käsittelyyn. Lisäksi paljon vettä päivän aikana ja joku pieni välipala tauko muutaman tunnin välein.

Liiku

Oli liikunta sitten reipas kävely ulkona, kuntosalitreeni, juoksulenkki tai joogasessio, liikunta kannattaa! Sen lisäksi että ainakin omalla kohdallani liikkuminen virkistää mieltä, se tarjoaa ihanan tauon työnteosta tai opiskelusta.

Vietä aikaa läheistesi kanssa

Ihan yks tärkeimmistä jutuista on antaa aikaa myös ystäville, perheelle ja parisuhteelle. Ei ole mitään niin virkistävää, kuin kiireen keskellä viettää vaikka kahvitauko tai lounashetki hyvän ystävän kanssa. Yhtäkkiä kaikki tuntuu hieman paremmalta ja vähemmän ahdistavalta, kun saa ajatuksia muualle ja jutella vähän muistakin jutuista. ♡


Sitten vielä täytyy muistaa ottaa nämä aktiivisesti käyttöön. Myös minun. Etenkin toi aikatauluttaminen. Hommiin MARS.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti