torstai 24. marraskuuta 2016

KAUDEN CHIA-VANUKAS

Hyvää torstaihuomenta! 

Harmillisesti en ole pitkiin aikoihin (ainakin musta tuntuu siltä) jakanut täällä mitään aamupalajuttuja, niin täältä pesee! 


Koska aamut on mulle monesti se juttu, joka määrittää koko loppupäivän -- tai jos ei ihan niin ainakin on äärimmäisen tärkeä osa päivän muodostumista -- niin tykkään myös usein panostaa nimenomaan aamiaiseen. Joskus jopa tuntuu, että mietin ja käytän aikaani enemmän aamiaisen miettimiseen kuin itse illallisen miettimiseen. :D

Nyt oon parina aamuna tehnyt itselleni taas edellisenä iltana jääkaappiin chia-vanukkaan. Erilaisen tästä tekee kuitenkin ensinnäkin se, että koitan tähän aikaan vuodesta ottaa kaiken ilon irti satokausituotteista, joista lemppareita ovat ennen kaikkea persimonit ja erilaiset juurekset. Tällä viikolla kaupasta lähti kuitenkin ekaa kertaa ikinä mukaan grana
attiomena. Oon toki syönyt granaattiomenan siemeniä, mutta ikinä en oo itse niitä mihinkään käyttänyt - paitsi nyt.

Terveysvaikutuksetkin on ilmeisen positiivisia granaattiomenan siemenillä, minkä lisäksi makukin on hyvä, hauskasta koostumuksesta puhumattakaan. Vaikkakin keittiö on täynnä pinkkejä roiskeita kun en ihan vielä haltsaa sitä oikeaoppista kuorimistekniikkaa (luonnollisesti googlasin ohjeet vasta sen jälkeen, kun olin itse halkaissut hedelmän). 


Sen lisäksi, että tähän chia-puddingiin tulee granaattiomenaa ja persimonia, on toinen uusi juttu proteiinijauhe. Oon koittanut viime aikoina kiinnittää entistä enemmän huomiota proteiinin saantiin, ja ostin Ruohonjuuresta joku aika sitten Puhdistamon suklaanmakuista riisiproteiinijauhetta. Kieltämättä maistuu ihan hyvältä ja tuo mukavaa suklaista makua tähänkin settiin!

Itse reseptiin. Tarvitset:

3 rkl chiasiemeniä
2 dl mantelimaitoa (tai muuta maitoa)
puolikas kypsä persimon muussattuna haarukalla
puolikas banaani muussattuna haarukalla
(suklaan makuista) protskujauhetta (itse käytin tosiaan riisiprotskua Puhdistamolta)
Granaattiomenan siemeniä
Koristeluun kookoshiutaleita

1. laita kippoon muussattu banaani ja persimon. Persimonin kannattaa oikeasti olla aika tosi tosi kypsä, jotta sen saa muussattua! Kuoret voi ottaa pois, jos haluaa. Itse pidin ne, eikä ne haitanneet!
2. Lisää siemenet ja maito. Sekoita hyvin. 
3. Lisää vielä protskujauhe ja sekoita jälleen hyvin, jottei seokseen jää paakkuja. 
4. Laita jääkaappiin yöksi (tai unohda keittiönpöydälle, niin kuin minä eilen).
5. Googlaa ohjeet granaattiomenan oikeaoppiseen kuorimiseen
6. Koristele koko komeus runsaalla määrällä granaattiomenan siemeniä ja kookoshiutaleita. 
7. NAUTI


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti