tiistai 17. tammikuuta 2017

TÄMÄN HETKEN AAMUPALASUOSIKKINI

Ihanaa tiistaita tyypit! 

Viikko rullaa taas ihan täydellä tohinalla opiskelun ja muun puuhastelun merkeissä. 

Kiireisen arjen keskellä se viime postauksessa mainitsemani väsymys on mietityttänyt mua melko paljon. Yleensä kun arki on mulle mukavaa aikaa enkä ole ikinä ollut näin väsynyt kuin oon viime aikoina ollut. Puhuin asiasta myös äidin kanssa viime perjantaina kun käytiin leffassa ja syömässä (btw: tämän hetken iso leffasuositus - La La Land !!!!! ihana elokuva!) ja äiti ehdotti että josko väsymys johtuisi vaikka raudan puutteesta. Lamppu syttyi pääni päälle ja juuri raudan puute tuntuukin melko todennäköiseltä vaihtoehdolta tähän väsymykseen. 

Niin kuin tiedetään, syön nykyisin yhä kasvispainotteisemmin (ainakin punainen liha on todella minimissä) enkä ole tietoisesti kiinnittänyt riittävään raudan saantiin huomiotani juuri yhtään! Oma hemoglobiinini on ollut aina tosi alhaalla, niin alhaalla etten saa edes luovuttaa verta, ja silloin raudan tarpeeseen pitäisi varmaankin kiinnittää ihan ekstrapaljon huomiota. Joskus aikaisemmin olen syönyt jonkin verran enemmän pinaattia smoothien joukossa ja muutenkin enemmän punaista lihaa ym. ja tällaiselta väsymykseltä on vältytty. Nyt oonkin miettinyt, että pitäiskö ihan käydä YTHS:llä puhumassa ja verikokeissa, jotta saan selvyyden tähän. 


Nyt oon muutenkin taas kiinnittänyt vähän enemmän huomiota siihen, mitä pistän suustani alas. Pitkän banaanipannarikauden jälkeen oon alkanut tekemään taas smoothieita aamiaiseksi! Niihinkin koitan saada nyt paljon uutta inspiraatiota Instagramin ja muun somen jännittävästä maailmasta, sillä yleensä mun smoothiet noudattaa melkoisen samaa kaavaa kerrasta toiseen. Yleensä niissä on: banaania, avokadoa, mahdollisesti omenaa, marjoja, manteli- tai kauramaitoa sekä proteiinijauhetta. 

Tämän aamun smoothie bowl sisälsi: 

puolikkaan banaanin
pienen avokadon
puolikkaan omenan
mustikoita 
reilu ruokalusikallinen hamppuproteiinijauhetta Cocoviltä
Foodinin chiasiemeniä
Oatlyn luomukauramaitoa 

Koristeeksi kookoshiutaleita, chiasiemeniä, luomumanteleita ja mulperi-marjoja

P.s. Ajattelin tehdä tältä viikolta ruoka- ja liikuntapäiväkirjan vanhaan malliin! :) Sitä siis luvassa ensi viikon alussa!

P.s.s. hukkasin tänään puhelimeni. Ns. ketutuksen taso on tällä hetkellä semisti huipussaan, koitan olla antamatta sen häiritä liikaa ja toivoa että joku ihana ihminen on sen vienyt jonnekin talteen.

6 kommenttia:

  1. Suosittelen ehdottomasti käymään verikokeissa selvittämässä rauta-arvot. Omalla kohdallani hemoglobiini oli normaali, mutta rautavarastot hyvin vähissä verenluovutuksen vuoksi. Pitkään ihmettelin kovaa uupumusta, kunnes työterveydessä todettiin raudanpuute. Ero on huomattava, kun rautatabletit ovat alkaneet vaikuttaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiva kuulla! Täytyy heti huomenna soittaa ja varata aikaa.. :)

      Poista
  2. Voitko mahdollisesti avata kauppatieteiden opiskelua? Olisi mukava kuulla minkälaisia työt ja tentit ovat esimerkiksi, kun pohdin suuresti kauppatieteelliseen hakemista ja Tampereelle. Kiitos jo etukäteen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai, kivaa että tulee toiveita! :) Ajattelin muutenkin, että olisiko taas ajankohtaista tehdä sen kaltainen postaus. Tulossa siis!

      Poista
  3. Kiva lukea sun ruokavaliosta! Syöt ihailtavan monipuolisesti ja tuli inspiraatiota omiinkin ruokavalintoihin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos kommentista ja kiva kuulla!! :) Tärkeintä on aina kuunnella itseään ja omaa kehoaan, että mitä se vaatii ja monesti tekee hyvää kokeilla myös jotain uusia ja erilaisia asioita! Voi löytää vaikka jonkun aikaisempaa paremman tavan elää :)

      Poista