torstai 5. tammikuuta 2017

UUDENVUODEN LUPAUKSIA?

Uusi vuosi, uudet kujeet eikö?

Tää mennyt joulun aika on tehnyt mulle älyttömän hyvää. Syksy vei musta kaikki mehut ja nyt huomaan, kuinka kroppa ja mieli on huutanut tätä lepoa. On ollut ihana rauhoittua, nukkua, syödä hyvin, ottaa rennosti ja tehdä asioita ilman kummempia aikatauluja.


Sairastaakin ehdin viime viikolla vähän, kun mulla nousi hieman kuume ja oli huono olo. Luojan kiitos siitä selvittiin säikähdyksellä ja totaalisella levolla, enkä joutunut makaamaan kotona korkeassa kuumeessa montaa päivää niin kuin monet muut näyttää tekevän. :(

Oonkin tässä uudenvuoden kynnyksellä miettinyt, että pitäiskö munkin tehdä jonkunlaisia uudenvuoden lupauksia? Tällä hetkellä ei tule mitään mieleen: treenaamisen osalta ei tarvi mitään lupauksia tehdä, sillä mun treenimotivaatio on ihan huipussaan, kun liityin pitkästä aikaa Gogolle jäseneksi. Salille, jolla vietettiin erityisesti lukioaikoina paljon aikaa ja en malta olla osallistumatta yleensä vähintään neljälle ryhmäliikuntatunnille viikossa! Niistä saa ihan hurjasti energiaa ja hyvässä yhteisfiiliksessä syke tuntuu nousevan aina ihan ennätyslukemiin. 

Ruokavalionkaan puolesta ei mitään älyttömiä lupauksia mielestäni tarvi tehdä tällä hetkellä. Mitä nyt herkkujen syöminen jää helposti joulun jälkeen päälle, etenkin kun tossa meidänkin keittiön pöydällä on kipollinen pipareita ja uudenvuoden pirskeistä jääneitä karkkeja ja sipsejä. :D Mutta kun pitää huoli verensokerista terveellisten välipalojen ja ruoan avulla, ei turhia mielitekojakaan liiemmin tule. ♡


Kyllä uusi vuosi saa mut kuitenkin aina joitain asioita uudelleen miettimään ja puntaroimaan. Mulle uudistumisen aikaa on erityisesti uudenvuoden lisäksi syksy, jolloin mietin näitä samoja juttuja. Tälläkin kertaa listalla, jonka asioihin pitää kiinnittää huomiota, on järjestelmällisyyteen liittyviä asioita.
  1. TO DO -listat. Kun tehtävää on paljon, helpottaa niin paljon kun tekee edellisenä päivänä, viikon alussa tai aamulla tehtävälistan, jossa on kaikki asiat, jotka tulisi kyseisen päivän tai viikon aikana hoitaa. Jos asiat vaan leijailee irtonaisina päässä, ei mistään tule mitään ja iskee se kuuluisa stressi. 
  2. Huolelliset kalenterimerkinnät ja aikataulut. Opin viime syksyn kandiprojektin kohdalla sen, miten paljon auttaa kun tekee viikkotasolla aikataulun siitä, missä ajassa mitäkin tulisi saada aikaiseksi. Näin aion toimia erityisesti hääjärjestelyiden kanssa, ja aionkin tehdä kyseisenlaisen aikataulun tänään (tai ainakin nyt viikonlopun aikana). Tällaisen aikataulun teen ihan erilliselle A4:lle, jossa ei ole siis mitään muita merkintöjä. Tämän lisäksi kalenterimerkinnät, jotka helpottaa arjen hahmottamista niin paljon paremmin -- ja kukas se ei rakastaisikaan kalenterin täyttämistä ja värittämistä? 😜
  3. Kuuntele itseäsi ja anna aikaa myös itsellesi. Vaikka To Do -listat kasvaa ja kalenteri suorastaan pursuaa merkintöjä, täytyy kuitenkin aina muistaa, että välillä täytyy rauhoittuakin ja viettää omaa aikaa. Tästä oon kirjoittanutkin viime kesänä yhden postauksen, jonka voi lukea TÄÄLTÄ.  
Onko siellä muita perinteisen, paperisen kalenterin nimeen vannoutujia? 


Tilasin itselleni tänä vuonna ihanan Lahden Muotsikan opiskelijoiden tekemän Vesi 2017 -kalenterin, joka on kyllästetty kauniilla kuvilla ja esteettisyydellä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti