torstai 2. helmikuuta 2017

ILTOJEN MAKEANHIMON PELASTAJA - TERVEELLINEN KAAKAO

En varmaan ole ainoa, jonka makeahammasta alkaa kolottamaan iltaisin. Erityisesti illallisen jälkeen. Tekis mieli "jotain pientä". Saatan esimerkiksi olla todella kylläinen ruoasta, mutta kuitenkin tekisi mieli vielä jotain. Joskus, jos oon syönyt illallisen vaikka jo kuuden aikaan (melko harvinaista) syön iltapalaksi/jälkkäriksi 2-3 tunnin päästä vaikka banaaniletun, joka ajaa asiansa ja makean himo on poissa. 

Kuitenkin jos illallinen tulee syötyä klo 19 eteenpäin ja on sellainen olo, ettei jaksa/tarvitse enää mitään iltapalaa sinä iltana syödä, oon löytänyt mielettömän hyvän ratkaisun makean himooni!

Nimittäin KAAKAON! Ja nyt ei puhuta mistään Nestlen tai O'boyn sokerikyllästetystä kaakaosta (oi lapsuus), vaan kaakaosta, johon tulee luomulaatuista raakakaakaojauhetta. Jos ette tienneet, niin kaakao (raaka) on todella ravinnerikasta. 

"Raaka kaakao sisältää kaikista maailman ruoka-aineista suurimpia pitoisuuksia magnesiumia sekä korkeita pitoisuuskia rautaa, kromia, sinkkiä, rikkiä ja kuparia. Kaakao on hyvä kuitujen lähde ja kuumentamattomassa muodossa se sisältää myös paljon E- ja C-vitamiineja sekä suuren määrän aivojemme mielihyvää tuottaviin välittäjäaineisiin vaikuttaia ainesosia ja niiden rakennusaineita." Lähde

Ilman nyt mitään ravitsemusalan koulutusta, itseoppineena voisin todeta että kaakao on mitä erinomaisin juttu nauttia juurikin iltaisin tuon magnesiumsisältönsä ansiosta! 

Itse oon tätä kaakaojuomaani tehnyt näin: 

1. Isoon kuppiin reilu teelusikallinen Cocovin kaakaojauhetta 
2. päälle (ehkä noin 3/4 kupillista) kuumaa vettä 
3. loraus kauramaitoa (tai muuta vastaavaa). 

+ Jos haluan vielä lisätä vähän rasvaisuutta (ja makua), laitan vajaan teelusikallisen kookosöljyä mukaan ja sekoitan. Niin hyvää!


(Okei, ei ehkä vedä vertoja kunnon sokeri-kermavaahtokaakaopommille, mutta terveellisellä tavalla hyvää!) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti