tiistai 21. helmikuuta 2017

MIKSI IHMEESSÄ SEURAISIN MAKROJA?


Hei ystävät!! 

Taas vierähti viikko niin ettei ehtinyt kissaa sanoa, tai toisin sanoen kirjoittaa tänne blogiin mitään. Sitä ajattelee jotenkin maanantaina aina, että aikaa on vaikka miten ja joskus jopa että miten ajan saa kulumaan. HAH HAH! Viikko ottaa aina kuitenkin otteeseensa ja ottaa samalla luulot pois keltä tahansa. Mun viime viikko meni aikalailla opiskelujuttuja tehdessä, ystävänpäivää viettäessä ja hoitaessa yleisesti vaan kaikenlaisia asioita. Viikonloppunakin oli opiskelua sekä hyvän ystävän synttäreiden pienimuotoista juhlistamista. Sunnuntaina syötiin hyvin anoppilassa ja käytiin taas katsomassa Antin korispeliä. 

Mulla on tällä hetkellä ihan valtava motivaatio erityisesti liikuntaan ja terveelliseen syömiseen. Oon löytänyt salitreenin ilon uudelleen johtuen siitä, että oon löytänyt Youtubesta erinäisiä inspiroivia ja innostajia vloggaajia, joiden videoista saa ihan huippuvinkkejä erilaisiin treeneihin. Ainakin omalla kohdallani motivaatio treenaamiseen alkaa laskea siinä vaiheessa, kun koen että liikunnasta tulee tylsää. En ehkä ole ainoa?
Kouluruokaa, voitteko kuvitella!
Nyt kuitenkin taas otsikon aiheeseen. Makrot ja ravintoaineet. Muistan kun joskus silloin yläasteaikoina oli siistiä ja cool laihduttaa ja vertailla kavereiden kanssa sitä, että kuka on syönyt vähiten päivän aikana. Tiedettiin aika paljon eri ruoka-aineista, että paljonko niissä on kaloreita - mitä vähemmän sen parempi. TOTTAKAI. Netti oli täynnä (en tiedä onko vieläkin, toivottavasti ei) erilaisia laihdutusblogeja, joissa yleensä sairaat tai vähemmän sairaat ihmiset jakoivat vinkkejä maksimaaliseen laihtumiseen: syö max. 500 kaloria päivässä ja niin  edelleen. Listattiin erilaisia karkin korvikkeita, joissa ei ollut lainkaan tai todella todella vähän kaloreita ja liikuttiin ihan ylenpalttisen paljon ja/tai syötiin äärimmäisen vähän verrattuna liikuntaan. Kuuluin itsekin tähän ihmisryhmään joka seurasi tällaisia juttuja ja ihaili laihuutta. Laihduinkin muutamia kiloja, kuukautiset jäi pois joksikin aikaa ja niin edelleen. 

Viime viikon thai-bataattilinssisosekeittoa
En kuitenkaan kadu mitään, sillä noista kokeiluista oon oppinut melko paljon. Nykyisin mulla ei oo oikeestaan mitään hajua paljonko kaloreita on missäkin jutussa mitä syön ja kuuntelen kaloreiden laskemisen sijaan kroppaani ja sitä, mitä se tarvitsee. Syön sen mukaan mikä tuntuu hyvältä, ja jos joku aikaisemmin hyvältä tuntunut juttu alkaa tuntua vähemmän hyvältä, muutan tapojani ja kuulostelen taas, miltä tuntuu.

Kaloreiden sijaan oon jo pitkään ollut kiinnostunut eri ravintoaineista, mitä missäkin jutussa on. Syön tosi terveellisesti ja hyviä juttuja joka päivä, eikä mun täydy hirveästi käyttää aikaa sen miettimiseen, miten korvata "huonoja" ruokia paremmilla. Liikun myös melko paljon, ja välillä oon ihmetellyt, että miksi silti kropassa ei tapahdu älyttömiä muutoksia. Yksi syy tähän on varmasti se, että oon aika paljon tehnyt aerobista liikuntaa (juoksua, jumppia jne.), mutta luulen toisen syyn olevan se, että en ole uhrannut hirveästi ajatuksia sille, miten mun ruokavalion MAKROT jakautuu. Saanko tarpeeksi proteiinia? Syönkö liikaa rasvaa? Syönkö liikaa/liian vähän hiilareita suhteutettuna protskuihin ja rasvoihin? Syön päivittäin siemeniä, avokadoa, kanamunia ja pähkinöitä, niin oon alkanut miettimään, että syönkö jopa liikaa niitä hyviä rasvoja? Todella kasvispainotteisesti syödessä pohdituttaa myös se, saanko ollenkaan tarpeeksi proteiinia.


Taas bongasin yhdeltä vloggaajalta (ylläriylläri) tällaisen sovelluksen makrojen seuraamiseen. Nimi on Lifesum. Aluksi luodaan itselle profiili, johon liitetään erinäisiä tietoja itsestä sekä oma tavoite - oli se sitten laihtuminen, kunnon kohotus tai ylläpitäminen tai massan kasvattaminen. Sovelluksessa pääsee myös tekemään sellaisen kyselyn, jossa kysellään omista mieltymyksistä; syökö paljon kasviksia, leipää, lihaa, hiilareita... Tämän kyselyn perusteella sovellus laskee käyttäjälle optimaalisen makrojakauman päivälle omien mieltymyksien mukaan.


Tätä sovellusta on mun mielestä niin hauska käyttääkin! Se kannustaa ja sen tietovarannoissa on varmaankin kaikki ruoat mitä kuvitella saattaa (myös ihan suomalaisia tuotemerkkejä). Parasta on myös se, että sovelluksessa voi skannata tuotteen viivakoodin ja saada näin kyseisen tuotteen tarkat ravintoarvot!

Pointtina tässä nyt se, että en vahtaa kuoleman vakavasti sitä, paljonko kaloreita/rasvaa/hiilareita/proteiinia syön vaan sitä, että olenko edes oikeilla jäljillä ruokavalioni kanssa ja miten niille oikeille jäljille pääsen. Niin kuin kuvasta näkyy, niin ongelmana on eilisen kaltaisina urheilupäivinä enemmänkin se, että syönkö tarpeeksi! Tavoitteena olisi vaan osata jakaa noita makroja hieman optimaalisemmin niin, että kropassa vois nähdä jotain tuloksiakin.

Ihan parasta, kun veden juontiaankin voi seurata (joko pulloissa tai laseissa) ja sovellus myös reagoi veden kulutukseesi!

Arkena aika hauska työkalu, viikonloppuisin en välttämättä jaksa alkaa miettiä tällaisia asioita liikaa, kun otan muutenkin vähän "rennommin". Ei mun arkeanikaan kyllä voi miksikään kiristelyksi sanoa, kun syön mielestäni just niin kuin tekee mieli ja tuntuu hyvältä! :D
 

4 kommenttia:

  1. On samantekevää, kuinka paljon syömässäsi ruoassa on proteiinia - jos syöt tarpeeksi kaloreita, saat myös proteiinia tarpeeksi. Vai oletko muka joskus kuullut ihmisestä, jolla olisi todettu proteiininpuutos? Liika proteiini sen sijaan on haitallista, se mm. varastoituu rasvaksi ja rasittaa maksaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt voisin sanoa olevani vähän eri mieltä - en usko, että jos vedän 10 munkkia päivässä niin saan tarpeeksi proteiinia sikäli mikäli haluan niitä tuloksia nähdä... Käsittääkseni lihakset tarvitsevat proteiinia kasvuun ja ennen kaikkea ylläpitämiseen. :)

      Tiedän kyllä, että liika proteiini on haitaksi. Ongelma ei kuitenkaan ole lähimainkaan se, että saisin liikaa proteiinia, vaan että paljon kasvisruokaa syövänä en välttämättä saa sitä tarpeeksi, mikäli haluan että lihaksissa tapahtuu jotain muutosta.

      Poista
  2. Hei ihan mielenkiinnosta haluaisin kysellä, että löytyykö sulta ketään suosikki "terveys-vloggareita" (haha, en keksiny parempaakaan nimitystä... :-D) joita itsekin seurailet? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinäpä vasta oikein kelponimitys! :D

      Oon tosiaan suhteessa aika vähän aikaa vasta ollut koukussa Youtubeen, mutta tässä tän hetken terveys-vloggaajat:
      1. Sarah's Day (ihan ehdoton suosikki NUMBER ONE, en tiedä voiko kukaan tai mikään mennä tän ohi...)
      2. Whitney Simmons (tältä naiselta katson lähes päivittäin erilaisia treeniohjelmia kropan eri osille! tosi hyviä treenivinkkejä :))
      3. Carly Rowena (tältä myös erilaisia hyviä treenivinkkejä lähinnä!)

      Uskon että tuun tulevaisuudessa kyllä löytään kaikkia uusiakin tyyppejä... Mutta tässä tän hetken tilauslistalla olevat!

      Poista