maanantai 13. maaliskuuta 2017

PROTEIINIPITOINEN JA VEGAANI PASTAKASTIKE

Awesomesauce! You're kicking butt, keep it up. 

... Sanoi Lifesum mulle torstai-iltana, kun olin kirjannut sovellukseen mun päivän viimeisenkin aterian, joka oli herkullinen parsakaalilinssikastike kikhernepastan kera 😃. Kirjoitin tosiaan tuosta sovelluksesta tässä postauksessa ja oon käyttänyt kyseistä sovellusta nyt muutaman viikon. Halusin nimittäin hieman kartoittaa, että onko mun ruokavaliossa yleensä liikaa rasvaa, liian vähän proteiinia tai hiilaria suhteutettuna liikuntaan ja tavoitteisiin. Lisäksi oon aikamoinen välipalojen rakastaja ja voisin syödä koko ajan vaikka jotain pähkinöitä tai muuta vastaavaa, joten olin alkanut miettimään, että josko saan päivittäin liikaa energiaa tai liikaa/liian vähän jotain makroja. Summa summarum (ai jumpe ku on ärsyttävä sanonta :D), halusin selvittää, mikä mun normi makrojakauma on normaalissa, tähän astisessa ruokavaliossani ja miten voin parantaa sitä! 

Nyt meinas aihe mennä kokonaan noihin makrojuttuihin, niistä voisin kyllä kirjoittaa ihan oman pohdiskelevan postauksenkin. Tämän postauksen tarkoituksena oli kuitenkin jakaa teille mun eilen kehittelemän linssiparsakaalipastakastikkeen ohje!

Tää oli tosi helppo tehdä, eikä aineksia tarvinnut montaa ostaa - etenkin kun linssejäkin oli jo kaapissa valmiina. Lopputuloksesta tuli ihmeellisen juustoinen ja tosi hyvän makuinen! Voitteko kuvitella?! Niin yksinkertaiset aineet, niin hyvä, mutta suorastaan oudon hyvä maku lopputuloksena. 

Pastana käytin kikhernepastaa, jota ostin irtomyynnistä Punnitse ja Säästä-liikkeestä. Aion ehdottomasti ostaa tuota uudelleen! (Oli muuten edullisempaa kuin valmiissa pakkauksissa myytävät kikhernepastat). 


Linssiparsakaalikastike:

1 isohko valkosipulin kynsi pieninä paloina
1 sipuli silputtuna
öljyä paistamiseen

Parsakaali varsineen paloiteltuna (käytin 300g)
1 dl punaisia linssejä
Purkillinen kaurakermaa (Oatly, 250g)
puolikas kasvisliemikuutio (oli jäänyt jostain muusta kokkailusta)
Loraus vettä (noin 0,5 - 1,0 dl)  

Suolaa
Pippuria
ym. haluamiasi mausteita, esim. yrttejä 

Tee näin: 

1. Kuullota sipuli ja valkosipulia öljyssä pannulla.  
2. Lisää sen jälkeen pannulle pienehköksi palastellut parsakaalit ja huuhdellut linssit. (Käytän aina niitä "raakoja" punaisia linssejä, sillä ne valmistuu tosi nopeasti ja on edullisempia kuin ne nesteessä olevat, kypsät linssit!)
3. Lorauta sekaan vielä (keitettyä, kuumaa) vettä noin 1 dl verran, jotta vihannekset höyrystyvät helpommin. Sekoittele hetki.
4. Lisää vielä kaurakerma sekä mahdollinen kasvisliemi. Alenna lämpöä ja anna kypsyä sen aikaa, että linssit ovat pehmentyneet. 
5. Surauta kastike sauvasekoittimella (melko) tasaiseksi soosiksi.
6. Lopuksi mausta ja maista, sekä nauti haluamasi pastan kanssa! 



P.S. MUISTAKAAS KÄYDÄ TYKKÄÄMÄSSÄ BLOGIN UUDESTA FACEBOOK-SIVUSTA: KLIK!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti