torstai 27. huhtikuuta 2017

PANNARIAAMIAISESTA RUOKAISAMPI ja PARI SANAA KALOREISTA

Tänään on se päivä, kun näen mielitiettyni jälleen. Pitkän tauon jälkeen. Näimme viimeksi tammikuussa, sitä edellisen kerran lokakuussa. Tänään on jälleenkohtaamisemme päivä ja saan sen ikiomaksi.

Ai minkä? Maailmankaikkeuden ihanimman, täydellisimmän, kauneimman, mitävielätähänkeksisi, HÄÄPUVUN!!! Lähdetään äidin kanssa Helsinkiin, saan vetää taas puvun päälleni, katsotaan että kaikki on OK, ja saadaan puku ja muut härpäkkeet kotiin. Aika hurjaa, hullua suorastaan, että häihin on enää reilu 2 kuukautta..


Aiheesta kolmanteen, ajattelin tulla jakamaan yhden hyvin hyvin simppelin vinkin, jota oon tässä viime päivinä aamupaloissani hyödyntänyt. Vielä tähänkään päivään asti ei ole tullut aamua, että olisin kyllästynyt banaanipannareihin. Tein niitä Lapinreissulla meidän koko poppoolle ensimmäisenä aamuna, ja niitä tehtiinkin sitten joka ikinen aamu loman loppuun saakka. :D Eli ilmeisesti muutkaan ei kyllästyneet. 

Aikaisemmin laitoin pannariseokseen banaanin lisäksi vain yhden kananmunan ja yhden valkuaisen. Latasin taannoin alkuuvodesta puhelimeeni Lifesum-sovelluksen (sovelluksesta oma postauksensa TÄÄLLÄ), jolla voi seurata päivittäistä makrojen saantia, eli paljonko proteiinia, hiilaria ja rasvaa ym. saa päivittäisestä ravinnosta ja ruoka-valiosta - ne suhteutettuina tavoitteisiin (esim. laihdutus, kunnon ylläpito, massan kasvatus). 


Huomasin sovelluksen avulla, että yhden banaanin, kananmunan ja yhden valkuaisen pannarisetti oli niin sanotusti aivan liian vajaa. Aamupalasta ei tullut lähimainkaan tarpeeksi proteiinia, rasvaa eikä hiilaria. Kieltämättä kyseinen breku ei ole ollut omasta mielestänikään mikään täyttävyyden huipentuma, mutta nyt ymmärsin että se oli ihan liian suppea. Niinpä lisäsin yhden pannariin valkuaisen sijasta yhden kokonaisen kananmunan. 

MUTTA sovelluksen mukaan tässäkin (banaani + 2 kananmunaa) on hieman liian vähän kaikkia edellämainittuja. Ei kaloreita, ei protskua, hiilaria eikä rasvaa. Sen takia oon pyrkinyt lisäämään pannareiden päälle marjojen tai omenasoseen lisäksi esim.
  • kreikkalaista jugurttia
       tai
  • pähkinävoita (esim. manteli- tai maapähkinävoita)
 Näiden avulla annokseen saa molemmat, sekä proteiinit että rasvat sellaiselle tasolle että jaksaa (ja että mun sovellus hyväksyy  aamiaiseni ja hymyilee mulle kauniisti :D).

En sinänsä kannata kaloreiden laskemista tai muuten sitä, että syömisestä tekee pelkkiä numeroita tai tekee syömisestä isoa "numeroa", mutta syy miksi itse olen alkanut vähän noita seuraamaan ainakin väliaikaisesti, on nimenomaan sen takia että söisin arjessa TARPEEKSI. Allekirjoittaneellakin kun on ollut tapana hitusen verran "pelätä" syömistä ja lihomista, ja sitä tulee helposti varoneeksi syömistä ajatuksella "mielummin liian vähän kuin liian paljon". Pienellä seuraamisella saan kuitenkin varmistettua ja ennen kaikkea OPITTUA, että kuinka paljon on tarpeeksi ruokaa ja kuinka paljon on liian vähän. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti