perjantai 22. syyskuuta 2017

AJATUKSIA RUOASTA JA LISÄAINEISTA

Hei ihmiset!

Viime päivät on menneet hurjaa kyytiä taas ja tuntuu muutenkin että mieliala on heitellyt kuin vuoristorata. Motivaatio ja ote arkeen on vaihdellut päivästä toiseen - välillä on sellainen supernainen-olo, kun taas välillä tuntuu ettei jaksais tehdä yhtikäs mitään! Jäädä vaan kotiin peiton alle ja katsoa Netflixiä. Mutta ei hätää, kyllä mä silti oon jaksanut opiskella ja urheilla ja tehdä ihan kunnon asioitakin. :D

Nyt otsikon aiheeseen. Kirjoittelin tänne blogiinkin joskus kesällä siitä, kuinka useimmiten otin eväät aina töihin mukaan. Tein joko salaatin tai sitten ison satsin jotain sosekeittoa ja söin sitä aina lounastauolla muiden evästelijöiden kanssa. Välillä kävin kyllä myös ulkona syömässä, jolloin söin yleensä jonkun salaatin tai vastaavan. 

Nyt kun opiskelut taas alkoi ja oli aika palata yliopiston ruokaloihin, oli ihanaa kun ei tarvinnutkaan enää kotona käyttää aikaa eväiden tekoon ja ruokaa saa edullisestikin vielä! Jostain syystä oon kuitenkin alkanut enemmän kiinnostua siitä, mitä ne ruoat sisältää, mitä siellä yliopiston ruokatiskeissä tarjoillaan. Ja mikäli mun touhuja on täällä yhtään seuraillut, niin syön lähestulkoon aina kasvisruokaa yliopistossa, ja oon kehunutkin kuinka hyvää kasvisruokaa meidän yliopistolla saa täällä Tampereella! 

Tulin sitten huomanneeksi (jo itseasiassa viime keväänä) kuinka jäätävä määrä  etenkin kaikissa kastikkeissa on kaikenlaisia lisäaineita, säilöntäaineita ja mitälie E-koodeja. On glukoosisiirapista muunneltuun maissitärkkelykseen ja natriumglutamaatista sellaiseen aineeseen kuin rikkidioksidi! (Toi viimeinen naurattaa/kuvottaa mua kaikista eniten, sillä se on oikein merkitty isoin kirjaimin "allergisoivaksi ruoka-aineeksi". Luin tuosta ko. aineesta ja sen sanottiin voivan aiheuttaa vatsakipuja ("stomach upsets") ja ehkäisevän B1-vitamiinin imeytymistä. "Viinipullon ja hanapakkauksen etiketissä on maininta rikkiyhdisteistä, jos niitä on tuotteessa niin paljon, että yliherkkyysreaktio on mahdollinen. Muissa elintarvikkeissa merkintää ei ole.")


En todellakaan ole mikään lisä- ja säilöntäaineasiantuntija, mutta mun järkikin vaan sanoo että en mielelläni noita syö! Lisäksi kun vähän aiheesta lukee, niin saa nopeasti huomata asioita kuten että monet sakeuttamisaineet voivat estää raudan imeytymistä (mitä en missään nimessä halua kun se tuntuu muutenkin olevan välillä vaikeaa), ja monet väri- ym. aineet aiheuttaa jopa syöpää pitkässä juoksussa. 

Ja eikai siinä nyt ole mitään väärää, jos haluan yksinkertaisesti tunnistaa jokaisen ruoka-aineen, jonka suustani alas laitan ja todeta että "KYLLÄ, tuo on ihmiselle tarkoitettua ruokaa, eikä teollisuuden minulle keksimä kemiallinen aine, jotta kastikkeestani tulisi paksumpaa ja sitä tulisi enemmän ja mukavamman tuntuista suussa ja siitä tulisi kivemman väristä..."

On selvää, etten minäkään kuitenkaan täysin ilman lisäaineita ole. Syön välillä jätskiä ym. herkkuja/ruokia yliopistollakin, sillä en halua tehdä elämästäni niin hankalaa että syynäisin joka ikisen ainesosaluettelon joka paikassa. MUTTA! Mitä tulee omaan ruoan laittooni, tykkään ostaa ihan oikeita vihanneksia ja tehdä kastikkeet oikeista ruoka-aineista ja jätän ne Mifu-pallerot kaupan jääkaappiin, ja ostan niiden sijaan vaikka purkillisen kikherneitä (paljon edullisemmin ja puhtaammin). 

Anyhow, oonkin nyt ilostunut kovasti siitä asiasta, että yliopistolle on tullut enemmän noita ns. Salaattitiskejä, joista saa koottua melkoisen hyvät salaatit ihan kunnon ruoka-aineista, esim lohesta, pavuista tai jokiravuista ja vihanneksista. Ja kun syön niitä lämpimiä ruokia, koitan yleensä katsoa, että tunnistan suurimman osan niiden ruoka-aineista. Eilen esim. söin meidän Vegebarissa kasvishernekeittoa, jonka ainesosaluettelo näytti ihan ookoolta! 

No, siinä mun pieni avautuminen asiasta. Syökää ruokaa, josta teille tulee hyvä olo ja hyvä mieli. 💚 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti