perjantai 6. lokakuuta 2017

ITSETEHTY VEGAANI PESTO & PRIORISOINTIA (Resepti)

Hyvää perjantaita ihmiset, pitkästä aikaa!

Toivottavasti teillä on ollut hyvä viikko, mulla ainakin on - ja se on jälleen mennyt hirveän nopeasti! Maanantain aloitin käymällä lenkillä (paras tapa aloittaa viikko; liikuntaa ja raitista ilmaa), tiistaina kävin iltapäivällä pitkästä aikaa Gogolla Body Combatissa - vaikka itse jumpassa en ollut mitenkään äärimmäisen väsynyt tai rikki, oon ollut nyt viimeiset 2 päivää ihan hajalla; nauraminen sattuu ja selkälihakset huutaa hoosiannaa!

Keskiviikko ja torstai ollaankin menty ihan opiskeluteemalla; ensi viikolla on yhden parityön purku taas markkinoinnin syventävällä kurssilla ja torstaina heti tentti, johon oon lukenut aivan liian vähän. Siksi päätinkin, että keskiviikkona ja torstaina jätän jumppailut ja salitreenit väliin, ja tyydyn hyötyliikuntaan mitä mulla nyt normaalisti päivien aikana tulee. Pitäisi aina muistaa, ettei ota liikaa paineita siitä, että ehtiikö sitä nyt niin paljon treenaamaan kuin haluaisi, sillä ei se kroppa pistä pahakseen vaikka vähän lepoa vähän tuleekin. Päin vastoin. Ja vielä kun muistaa syödä terveellisesti ja puhtaasti, niin ei se maailmaa kaada vaikka urheilu jää. Tein päätöksen että käyn sitten vaikka tänään perjantaina treenaamassa, käytän siihen sen ajan kuin tarvii ja teen kerrasta kunnolla, enkä sellaisia hätäisiä, puolivaloilla tehtyjä treenejä. Välillä täytyy priorisoida sitä ajankäyttöä. Sitä, mitkä tuntuu just nyt tärkeiltä ja sellaisilta, mitkä menee prioriteettilistan ykköseksi. Ja silloin kun tuntuu siltä, että nyt on pakko päästä nollaamaan pää salille tai lenkille, niin silloin tekee just sen, ja jatkaa taas opiskeluita sen jälkeen.


Nyt prioriteettina olikin se, että pääsen tänne kirjoittamaan ja jakamaan tämän ihanan reseptin!! Oon jo pitkään halunnut tehdä itse pestoa, mutta mulla on jostain syystä ollut mielikuva että sen tekeminen on vaikeaa ja vaatii ison monitoimikoneen. No eipä vaan vaatinut! Tein tämän ruoan itselleni maanantai-iltana ja ainoa mitä tarvitsin oli sauvasekoitin. 

Parasta tässä reseptissä on se, että tää on melkoisen terveellinen ja jättää tosi hyvän olon. Vehnäpastan sijaan käytin taas Kikhernepastaa, joka puolestaan toi proteiinia tähän annokseen tosi kivasti kuitenkin niin, että olo ei ollut yhtään ähky ruokailun jälkeen vaikka 2 lautasellista söinkin. Ravintohiivahiutaleet tuovat pestoon ihanan juustoisen maun ilman juustoa. Ravintohiivahiutaleissa on myös tärkeää B12-vitamiinia ja kaikkea muuta hyvää! 

Bongasin reseptin ihanalta Henrikalta 💛, joka sen mulle ystävällisesti jakoi! Kiitos siitä! Aion takuulla tehdä tätä jatkossakin. Alkuperäistä reseptiä muokkasin ihan pikkuisen lisäämällä pienen lorauksen vettä, jotta sain kastiketta vähän "enemmän" ja se oli hieman juoksevampaa, vaikka kuitenkin aika paksua - niin kuin peston kuuluukin olla! 

Tähän reseptiin, josta söin itse kaksi lautasellista pestopastaa, tarvitset: 

ruukullinen basilikaa (tai rukolaa/persiljaa!)
pinjan siemeniä n. 40-70g
pieni valkosipulin kynsi
puolikkaan sitruunan mehu
2 rkl ravintohiivahiutaleita
oliiviöljyä (n. 1,5-2rkl) 
loraus vettä
suolaa
pippruria

pastaa (itse käytin kikhernepastaa)
+ tomaattia tai muita lisukkeita 


1. Paahda ensin pinjansiemenet. Itse paahdan ne paistinpannulla ihan ilman mitään öljyä. Laitan yleensä siemenet jo kylmälle pannulle, ja kun pannu alkaa kuumeta, pyörittelen siemeniä pannulla ja vahdin ettei ne pala (!!!!). Kun ne ovat kauniin kullan ruskeita ja niistä tulee maailman ihanin tuoksu, ne ovat valmiita! Laita ne sivuun hetkeksi. 

2. Laita sekoitusastiaan hienonnettu basilika, murskattu tai hienonnettu valkosipuolin kynsi, ravintohiivahiutaleet, oliiviöljy, sitruunamehu sekä suolaa ja pippuria. Lisää vielä pinjansiemenet ja aja sauvasekoittimella (mikäli et siis omista monitoimikonetta) tasaiseksi. Tässä vaiheessa itse lisäsin lorauksen vettä. Maista ja lisää suolaa/pippuria tarvittaessa. 

3. Tarjoile keitetyn pastan tai muun vastaavan kanssa! Rakastan itse pestoa pastan kanssa, johon sekoitetaan vielä kirsikkatomaatteja tai ihan vain kuutioituja tomaatteja. Ne tuo kivaa raikkautta ruokaan. :) 


2 kommenttia:

  1. Hyvältä näyttää täytyy kokeilla. Kiva seurata sinun ravintovinkkejä. Tosi hyviä. Onko se Iineksen herkkukeiton ohje blogissa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kiitos ja kiva kuulla! <3 Ohje löytyy blogista kyllä, mutta voisin jakaa sen uudelleenkin. :) http://myrunwayoflife.blogspot.fi/2015/09/se-superherkullinen-soppa.html Tuolta löytyy!

      Poista