torstai 2. marraskuuta 2017

PÄTKÄPAASTO - MIKSI IHMEESSÄ? OMAT ENSIMMÄISET KOKEMUKSENI

Oon vannoutunut aamupalaihminen. Valtaosa resepteistä täällä blogissakin on aina aamupaloja ja aamupalahetket on suosikkihetkiä mun päivässä. Joku taika siinä vaan on, kun päivä on vasta alussa ja voi aloittaa kuin "puhtaalta pöydältä" määrittämään sen, minkälainen päivästä on tulossa. Tai ainakin yrittämään sitä!

Tässä syksyn aikana mulle on kuitenkin tullut sellainen olo, että haluaisin muuttaa mun rutiineja jotenkin. Tuntuu, että kroppa on niin tottunut jo siihen samaan kaavaan: aikaisin aamulla ylös sängystä, keitän kahvia ja valmistan aamupalan. Noin pari kertaa viikossa lähden heti ensimmäisenä salille tai lenkille, ja syön aamupalan heti sen jälkeen. Muuten ateriarytmi on täysin samanlainen päivästä toiseen, viikonlopun vaihteluita lukuunottamatta, kun aamiainen siirtyy hieman myöhemmäksi ja lounaan ja illallisen ero on vähän häilyvämpi. 

En tiedä oonko "myöhässä" jollain mittakaavalla tämän asian kanssa, mutta oon viime aikoina huomannut (erityisesti Youtubessa) eri bloggaajien ja vloggaajien harjoittavan niin kutsuttua pätkäpaastoa, enkuksi intermittent fasting:ia. En tiedä teistä, mutta mulla ainakin aluksi (ja ehkä vähän vieläkin) tulee mieleen sanasta paasto joku entisaikainen dieettimuoto, jossa ollaan syömättä ehkäpä päiviä putkeen ja näännytetään itseä ja odotetaan nopeita tuloksia ja pienempiä numeroita vaa'alla. 


Tuo pätkäpaastoaminen on kuitenkin tullut monta kertaa itselläni netissä vastaan ja oon katsonut lukuisia videoita aiheesta Youtubesta, ihan mielenkiinnosta. Sitten niitä edellisessä postauksessa mainitsemiani Podcasteja haeskellessani tuli vastaan Tomi Kokon Podcast aiheesta, ja kuuntelin tietenkin senkin. 

Pätkäpaasto tarkoittaa siis kaikessa lyhykäisyydessään sitä, että päivästä syödään tiettynä ajanjaksona, esim. klo 12 - 20, ja ollaan syömättä sitten siitä ilta-kahdeksasta seuraavan päivän kello 12 asti. Tarkoitus ei ole sinänsä jättää kaloreita vähemmälle, vaan antaa kropalle taukoa ruoansulatuksesta paaston aikana, jolloin ajatellaan kropan sitten ammentavan hyödyntävän energiaa mahdollisesti muualta kuin siitä mahassa jatkuvasti olevasta ruoasta.

Tää pätkäpaastoasia tulikin kuin salama kirkkaalta taivaalta mun kohdalle; tässä vois olla just se muutos ja vaihtelu, mitä oon mun rutiineihin kaivannut! 

Kaikki ne jutut, jotka olen pätkäpaastosta kuunnellut, katsonut ja lukenut, ovat olleet ainoastaan positiivisia. En siis voinut vastustaa kiusausta kokeilla itsekin! Viime viikolla kokeilin tätä systeemiä perjantaina ja lauantaina siten, että join aamulla pelkästään kahvia, ja söin päivän ensimmäisen aterian n. klo 12. Tämän viikon maanantaina tein aamulla treenin kahvin voimalla, minkä jälkeen söin jälleen heti yliopistolla lounaan.


Seuraavaksi listaan joitakin positiivisia juttuja, joita paastoamisen nimeen vannovat ihmiset kokevat harjoittaessaan tällaista pätkäpaastoa, sekä omia kokemuksia tämän varsin nuoren kokemukseni kautta:

1. Kohonnut vireystila - keskittyminen työnteossa ja opiskelussa, parempi vireystila ylipäätään ja treenien parempi "kulkeminen" -- Oma kokemus: Oon aiemminkin tottunut esim. treenaamaan tällaisessa ns. "paastotilassa", eli tyhjällä mahalla, joten se ei oo ollut mulle nytkään ongelma. Viime viikon perjantaina jätin treenit vasta iltapäivälle, mutta esim. lauantai- ja maanantaiaamuna kävin treenaamassa pelkän kahvin voimalla. Lauantaina oli aerobisempi treeni; tunnin Body Combat -jumppa, maanantaina taas tein yläkropan lihaskuntoa salilla. Mulle vaan sopii ainakin tosi hyvin treenaaminen tyhjällä vatsalla; treeni kulkee eikä aamupalapuurot tai -smoothiet oo pomppaamassa kurkusta ylös kovassakaan treenissä. Asia on tietysti eri silloin, jos on edellisenä päivänä syönyt huonosti. Myös koulussa oon huomannut, että aamunälkä ei sinänsä haittaa ollenkaan, kun tietää että kohta kuitenkin saa hyvän lounaan. 

2. Nälän tunteen väheneminen -- Oma kokemus: En voi ottaa tähän oikein kantaa, sillä oma kokeiluni on kestänyt niin vähän aikaa. Tässä kohtaa voisin sanoa selväksi hyödyksi sen, että oikeasti oppii sen, miltä tuntuu kun on ihan oikeasti nälkä. Tuntuu välillä, että kun on tehnyt itselleen selväksi että "syön aina vähintään kolmen tunnin välein jotain", ei ehkä edes tunne sitä nälän tunnetta, kun katsoo pelkkää kelloa. Tässä oppii siis kuulostelemaan ihan uudella tavalla kroppaa, ja tunnistamaan eri juttuja itsestään.

3. Saa syödä "reilummin" -- Oma kokemus: Koska pätkäpaaston tarkoitus ei ole syödä sinänsä vähempää kuin normaalisti, niin voi kerralla syödä vähän enemmän. Ja tykkään syödä isoja annoksia. :D Syön itse kasvisruokaa lähes aina ja on mukavaa kun ei tarvi miettiä lounaalla, että onkohan tässä nyt liikaa, koska se on luultavasti mahdotonta saada niin paljoa siihen lautaselle, että se olisi liikaa. Kun päivän ensimmäisellä aterialla, lounaalla, syö vähän enemmän, on seuraavan kerran nälkä yleensä joskus viiden - kuuden aikaan iltapäivästä, kun on taas aika syödä se "illallinen" eikä tarvi tyytyä vain pikkuruiseen välipalaan.

4. Illalla syöminen  - Vaikka oon vannoutunut aamiaisihminen, tykkään syödä myös illalla. Ja yleensä ajoitan illalle jonkun aamiaisen tyyppisen ruoan, esimerkiksi annoksen kaurapuuroa, banaanilettuja tai tuorepuuroa. Illalla on myös ainakin allekirjoittaneella eniten aikaa syödä, ja siksi on mukavaa kun ei silloin enää tarvitse tuskailla sen kanssa, että "nyt oon kyllä syönyt jo tarpeeksi tälle päivälle", ja voin huoletta vetää vielä yhden iltapalan - JOS ylipäätään on enää nälkä. 

Enkä noilla esimerkeilläni nyt tarkoita sitä, että yhdellä aterialla tarvisi (saatika voisi) syödä ja mättää ihan tolkuton määrä ruokaa kehoon, vaan syödä sen verran kuin hyvältä tuntuu. Kroppa ottaa ilolla vastaan lounasaikaan paaston jälkeen sen, mitä sille antaa. Paastoon liittyvä myytti on myös se, että kroppa joutuisi ns. säästöliekille tällaisen paaston yhteydessä, mutta näin käy vain jos kroppa joutuu olemaan useamman päivän aliravitussa tilassa, eli se saa liian vähän kaloreita usean päivän aikana - mikä ei ole pätkäpaaston tarkoitus eikä päämäärä. :)

Pätkäpaastoaminen on niin varhaisessa vaiheessa vielä omalla kohdallani, että aion jatkaa kokeilua vielä ja kuulostella miltä se tuntuu ja näyttää kropassa. Jaan mielelläni lisääkin kokemuksia tänne, mikäli teitä kiinnostaa!

Olis hauska kuulla jos ootte itse kokeilleet pätkäpaastoa tai muuta vastaavaa! Tai mitä ootte ylipäätään mieltä tällaisesta? Voisitteko itse harkita kokeilevanne pätkäpaastoa? 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti