torstai 9. marraskuuta 2017

VEGAANI ARKIRUOKA: VIHANNEKSIA JA BATAATTIA KERMAISESSA TOMAATTIKASTIKKEESSA

Postasin Instagramissakin kuvan tiistaina mun superherkullisesta lounaasta, joka koostui maanantai-illan leftovereista. Tästä setistä tuli vahingossa niin hyvää, että oli pakko päästä jakamaan resepti tännekin!

Maanantai-iltana kävin salitreenin jälkeen ruokakaupassa ja koitin haalia kasaan jonkinmoisen illallisen itselleni. Ostin pienen bataatin, kesäkurpitsaa (sillä ne oli melko edullisia yhä), luomukookosmaitopurkin ja purkillisen tomaattimurskaa. Kotoa löytyi jo kvinoaa ja babypinaattia. 

Monesti kun vähän väsyneenä koitan koota jonkun soosin illalliseksi, saattaa lopputulos olla ei-niin-tajunnan-räjäyttävä. Sellainen, että se on mun mielestä hyvää ja syötävää + terveellistä, mutten välttämättä tarjoaisi sitä kenellekään muulle. Nyt kuitenkin annettuani väsäämäni soosin hautua kannen alla paistokasarissa, maistoin tuota luomustani ja melkein huudahdin ääneen että OHHOH kun tuli hyvää!! 😃 Lopputulos oli ihanan kermainen ja tosi maukas. 

Lisäksi tähän soosiin tulee sellaisia aineksia, kuten kurkumaa, inkivääriä ja valkosipulia, jotka ovat omiaan pitämään syys-/talviflunssan tiessään!

Mitään erikoista tähän ei tullut, aikalailla tavallisia aineksia. Kuitenkin 3 juttua nousee tässä reseptissä esiin, joihin suosittelen kiinnittämään huomiota ja "panostamaan". 


1. KURKUMA - Oon itse ostanut ruohonjuuresta Foodinin luomukurkumaa pussillisen, ja sen jälkeen oonkin lukenut että sillä on ehdottomasti väliä, että minkälaista kurkumaa ruoissasi käytät. Kannattaa suosia luomua, sillä niissä halpiskurkumoissa on saatettu käyttää jotakin sellaisia valmistusmenetelmiä, jotka tekee kurkuman mausta todella erilaisen kuin kurkuma oikeasti maistuu. Lisäksi ei-luomussa on todennäköisesti kaikenlaisia torjunta-aineita ja muita herkkuja. :) Luomukurkumaa on käytetty lääkemausteena jo kauan sitten kuumeen laskemiseen, tulehduksen poistamiseen ja ruoansulatuksen parantamiseen. 

Kurkuma ei tuoksu tai maistu sellaisenaan mitenkään herkulliselta, mutta oon myös lukenut siitä, että kurkumaa käytettäessä ruoanlaitossa, tulee sen parhaat maut esiin silloin kun ruokaa haudutetaan lämmössä pidemmän aikaa. Se on siis tärkeää tässäkin ruoassa! Mutta ei hätää - nyt ei puhuta tunneista, pikemminkin ehkä puolesta tunnista tai 20 minuutista. 

2. KOOKOSMAITO - Kookosmaito on toinen juttu, missä oon todellisesti huomannut eron luomun ja ei-luomun välillä. En todellakaan osta kaikkia raaka-aineita meidän kotiin luomuna, mutta kookosmaito (sen kurkuman ja oikeastaan muidenkin mausteiden lisäksi) on asia, joka kannattaa ostaa luomuna. Jos et ole ikinä ostanut, niin kokeilepa! Ensinnäkin luomukookosmaidon maku on huomattavasti parempi kuin ei-luomun. Toiseksi koostumus on myös vähintään tuplasti parempi kuin ei-luomun. Kaikki luomukookosmaidot mitä oon ostanut, niin mun ei ole tarvinnut murehtia inhottavan rakeisesta tai vetisestä koostumuksesta. 

3. HAUDUTUS - Niin kuin kohdassa 1 jo sivusinkin, kannattaa tätä soosia pitää kannen alla hiljaa porisemassa vähintään 20 minuuttia - vaikka yli puolituntia jos nälkä ja muut askareet sen sallii. ;) Itse kun tein tämän salilta päästyäni, tein soosin valmiiksi, laitoin kannen paistokasarin päälle ja menin suihkuun pesemään hiukset ja niin edelleen. Haudutin soosia luultavasti noin puolituntia. 


Mutta nyt päästään siihen reseptiin! Muistathan, että  voit aina lisätä kastikkeeseen vaikka parsakaalia, paprikaa ja mitä ikinä mielesi tekee (tai kaapista löytyy)! Proteiininlähdettä voit myös vapaasti vaihtaa; kikherneet, tofu ymv. sopivat tähän myös erinomaisesti! 

+ VINKKIVITONEN: jos haluat annoksesta hieman "kevyemmän", voit kvinoan tai riisin sijasta raastaa kesäkurpitsaa lisukkeeksi. Erittäin toimivaksi todettu vaihtoehto, niin kuin kuvassa näkyy!

VIHANNEKSIA JA BATAATTIA KERMAISESSA TOMAATTIKASTIKKEESSA

 

TARVITSET:

1 sipuli silputtuna
1 valkosipulinkynsi hienonnettuna
pala inkivääriä hienonnettuna 
1 pieni/keskikokoinen bataatti kuutioina 
kesäkurpitsaa paloina 
(muita kasviksia)
papuja/kikherneitä/tofua tms.
kookosmaitoa n. puolipurkkia (suosittelen luomua)
purkillinen tomaattimurskaa (400ml)
kurkumaa (luomu)
juustokuminaa/jeeraa
kasvisliemikuutio
n. 2 dl vettä (tai lisää tarvittaessa)
(kookos)öljyä paistamiseen

LISUKKEEKSI ESIM.:
kvinoaa/riisiä
salaattia  

 1. Kuullota silputtua sipulia paistokasarissa tilkassa kookosöljyä. Itse käytin n. puoliruokalusikallista.  Lisää sitten hienonnettu inkivääri ja valkosipuli, ja sekoittele siten, että niistä alkaa irtoamaan tuoksuja. 

2. Lisää pilkotut vihannekset, ja sekoita ne sipuleiden ja inkiväärin kanssa. Lisää tässä vaiheessa vettä, jotta vihannekset pääsevät höyrystymään. Sekoita taas ja lisää tomaattimurska - ja sekoita. Jos tässä vaiheessa näyttää, että nestettä ei ole tarpeeksi siihen, että vihannekset pääsisivät kypsymään, niin lisää vettä, kuitenkin maltillisesti. Vihannesten ei nimittäin kuulu kuitenkaan uida nesteessä! 

3. Lisää sitten mausteet; kurkmaa 1 tl, kasvisliemikuutio sekä juustokuminaa reilu ripaus (en tiedä paljonko laitoin, sheikkasin purkkia tasaisesti paistokasarin ympäri 😆). Sekoita huolellisesti. 

(3+: Jos haluat, että pavut/tofu/kikherneet ovat jo valmiiksi kastikkeessa, lisää ne tässä vaiheessa! Itse lisäsin niitä lautaselle vasta lopuksi valmiin annoksen päälle.)

4. Jätä koko komeus kannen alle hautumaan niin, että se porisee/kuplii/kiehuu vähän. Ei siis täysillä, mutta vähän. Keitä tässä vaiheessa kvinoa tai riisi, käy suihkussa, siivoa keittiö, katso telkkaria tai tee jotain muuta hyödyllistä sen aikaa, että bataatit ovat pehmenneet - hauduta vähintään 20 minuuttia, mieluusti kauemmin! 

5. Hautumisen jälkeen vähennä lämpö vaikka kokonaan (paitsi ehkä jos käytössä on induktioliesi, meillä ei ole niin otin lämmön pois liedeltä kokonaan, sillä levy pysyy kuitenkin kuumana jonkin aikaa). Lisää sitten ruokalusikalla kookosmaitoa soosin sekaan. Itse käytin purkista noin puolet, tai jopa vähemmän. Sekoittele taas ja MAISTA. Jos tuntuu, että tarvii lisätä suolaa/muita mausteita/kookosmaitoa, niin lisää. 

6. Nauti kvinoan tai muun lisukkeen kanssa, viimeistele vaikka yrteillä (korianterilla tai persiljalla) sekä lisää lautaselle pavut, kikherneet tai tofut. 

NAM! Ja parasta on, että tästä setistä tuli oikeasti tosi täyttävää! Olisin pärjännyt yhdelläkin annoksella, mutta tää oli niin hyvää että oli pakko ottaa lisää... 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti