keskiviikko 13. kesäkuuta 2018

VAIHTELUA RUOKAVALIOON

Oon ollut aina vähän sellainen tyyppi, että kyllästyn ennen pitkää, jos joku juttu rutinoituu liikaa. Etenkin lapsuusvuosien jälkeen, kun aloitin esim. baletin uudelleen monen vuoden jälkeen, kyllästyin lähinnä sen takia, että harrastukseen piti mennä aina tiettynä päivänä viikossa samaan aikaan. Sama kävi muodostelmaluistelun kanssa, kun aloitin sen uudelleen harrastettuani sitä todella intensiivisesti ihan lapsesta saakka melkein teini-ikään asti. Homma alkoi tympimään kun ahdisti, ettei ole valinnan varaa että koska sitä urheilua harrastaa, vaan aina piti mennä silloin kun oli treenit.  

Nykyään rakastan sitä, että käyn lenkillä silloin kun huvittaa, käyn vetämässä jonkun killeri Sali- tai HIIT-treenin silloin kun on sellainen olo, tai käyn pomppimassa ryhmäliikuntatunnilla silloin kun, tarvitsen muita ympärille tsemppaamaan treeniä.

Sama meinaa olla ruokavalion ja ateriarutiinien kanssa. Kun on tarpeeksi kauan syönyt aamulla puuroa tai banaanipannareita, tuntuu todella virkistävältä vaihtaa breku smoothieen tai heittäytyä ihan villiksi ja tehdä munakas tai jotain muuta. Sama lounaalla – välillä on keittokausia, välillä tekee mieli muuta lämmintä ruokaa, vaikka jotain kasvissoosia tai kalaruokaa, välillä taas salaatti maistuu erityisen hyvältä.

Chia-tuorepuuroa ja vihreää mehua

Ihana lohisalaatti Tukholmassa
Nyt kesän tullen oli taas sellainen olo, että haluan kokeilla jotain vähän ”uutta”, nimittäin syödä vähemmän hiilaria ja enemmän rasvaa. Maailmalla on erityisen pinnalla ns. Keto-ruokavalio, josta otan vähän mallia. Joskus muinoin söin aikaisemminkin vähän hiilaria, mutta silloin ehkä rasva ja oikeastaan kaikki muukin oli vähän liian vähällä ruokavaliosta, joka oli muutenkin ehkä vähän turhan yksipuolinen. Keto-rukokavaliossa ideana on, että hiilarit on minimissä, ja hyvälaatuiset rasvat sen sijaan korkealla – proteiinia tarpeen mukaan. Ei siis ylettömiä määriä proteiinia ja minkätahansa laista rasvaa, niin kuin joskus tuntui siinä kuuluisassa karppauksessa olevan.


Niinpä syön tällä hetkellä rasvaisia juttuja kuten kookosöljy, oliiviöljy, kookosmaito, pähkinät, avokado ja muuten sitten esim. kananmunia, kalaa, kasviproteiineja kuten vaikka kikherneitä ja papuja. Näiden lisäksi vetelen surutta erilaisia vihanneksia, enkä kitsastele niiden kanssa yhtään, vaan syön aina sen verran kunnes ei ole enää nälkä. Näin olen sitten vähentänyt esim. kauran käyttöä, riisiä ja erityisesti todella sokeripitoisia hedelmiä maltillisemmin, esim. banaania laitan smoothieen puolikkaan ja sen sijaan lisään avokadon määrää. Tämä ”kokeilu” on ollut mulla nyt voimassa vasta reilun viikon, mutta mun kroppa tuntuu reagoivan tähän hyvin. Tuntuu että ylimääräisiä nesteitä on lähtenyt kropasta liikkeelle ja muutenkin on aika sellainen kevyt, mutta kylläinen olo. 

Vihersmoothie - avokadoa, vähän banaania, spirulinaa, heraa, kooksmaitoa ja öljyä... Oh my miten hyvää!
Ja nyt ei saa kuitenkaan käsittää väärin, en ole todellakaan mikään ehdoton ruokavalion suhteen. Esim. viime viikolla sunnuntai oli päivä, kun otin rennommin – söin leipää, riisikakkuja ja raparperipiirakkaa. Niin ja toki perjantaina tuli myös vähän herkuteltua ja ehkä lauantaina juotua muutama annos jotain vettä väkevämpää… Mutta hei! Ei tää elämä niin justiinsa ole, ainakaan ruoasta stressaaminen ei kuulu omalle prioriteettilistalle. Haluan edelleen nauttia sosiaalisista tilanteista ja yhteisistä ruokailu- ja herkutteluhetkistä, ja niistä nauttiminen onkin mukavampaa, kun muuten arkena elää terveellisesti. 😊

Kikhernepastaa itsetehdyllä pestolla, cashewpähkinöillä ja ravintohiivahiutaleilla höystettynä

Tulen varmasti jakamaan fiiliksiä tästä ruokavaliosta jatkossa, ja joitain hyväksi todettuja reseptejä myös! Tänään ajattelin ainakin tehdä ruoaksi täytettyjä kesäkurpitsoita, saa nähdä miten ne onnistuu :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti