keskiviikko 29. elokuuta 2018

TREENIASIAA: VATSALIHAKSET ESIIN

Aurinkoista keskiviikkopäivää! 

Ja oikein hyvä päivä tämä onkin sillä mulla on nimipäivät! :D Hahah, nimpparijuhlia ei ole tiedossa. Olen sen sijaan juuri matkalla Helsinkiin uuden korealaisen TonyMoly-kosmetiikkabrändin pressitilaisuuteen, siitä sitten lisää myöhemmin. 

Mulla tosiaan loppui täysipäiväinen työsoppari, ja nyt teen satunnaisesti töitä etänä sen verran kuin töitä on. Vitsit oon nauttinut näistä mun "vapaapäivistä" - ihanaa kun on erilailla aikaa tehdä erilaisia juttuja, kuten treenata ja käydä ihan vaikka kaupungilla ihmettelemässä kun ei ole niin sidottuna kiinni aikatauluihin. 

Ajattelin tulla tällä kertaa kirjoittamaan vähän treenaamisesta ja liikunnasta, ja niin kuin otsikosta näkyy - aiheena vatsalihakset. Itse treenaan tällä hetkellä vatsalihaksiani (erikseen) vain 1-2 kertaa viikossa. Siitä miksi näin on, kerron tässä postauksessa! 


Mulle jotenkin vatsanseutu on hyvinvoinnin kulmakivi. Sekä ulkoisen että sisäisen hyvinvoinnin kannalta. Sisäisellä tarkoitan tässä kohtaa sitä, että vaikka muuten fiilis olis ihan ok mutta mahassa vaivaa vaikkapa turvotus jonkun ruoan tai juoman seurauksena, tai muuten vatsassa on epämukava olo, menee koko paketti ihan sekaisin. Silloin ei treeni kulje eikä oikein mikään muukaan kulje. Ulkoisella hyvinvoinnilla tässä tarkoitan sitä, että myös vatsanseudun ulkonäkö on itselleni tärkeää - jos turvottaa, housut puristaa ja muutenkin maha pullottaa, ei fiilis ole ollenkaan kiva. Varmaan jokainen voisi allekirjoittaa sen, että olo on vaan parempi, kun housut ei kiristä eikä mahaa tarvitse vetää sisään koko ajan vaikkapa jossain vähän kireämmässä mekossa, hameessa tai paidassa - bikineistä puhumattakaan!

Miten saada "timmi" vatsa ja vatsalihakset näkyviin? Netti on pullollaan artikkeleita siitä, miten just tällä treenillä saa vatsalihakset 8 viikossa näkyviin ja just tällä liikkeellä saat upean pyykkilautavatsan! Suht virheellinen kuva, joka monella ehkä on, on se että istumaannousuja täytyisi hinkuttaa 200 kpl päivässä, jotta saa sixpackin. Ja hommahan ei ole näin yksioikoinen. 

Sanonta "Abs are made in the kitchen" ei ole nimittäin ihan tuulesta temmattu. Henkilöllähän voi nimittäin olla vaikka millainen sixpack, joka ei kuitenkaan näy sitä ympäröivän rasvakerroksen alta. Tässä kuvaan astuu siis olennaisesti ruokavalio ja se, kuinka paljon ja millaista ruokaa syöt päivittäin. Jos syö valkoista vehnää, sokeria yms. joka päivä ja niin, että energiaa kertyy ylijäämäisesti, on ne vatsalihakset aika mahdoton juttu saada näkyviin. Itselläni juuri sokerin pois jättäminen (tai siis vähentäminen, en halua kieltäytyä 100% esim. jätskistä ja suklaasta, haha) ja energiamäärään huomion kiinnittäminen auttaa valtavasti. Kun syö puhdasta, ravinnerikasta ruokaa päivittäin, alkaa ennen pitkää ne piilossa lymyävät vatsalihaksetkin näkyä!

Toki treenikin on tärkeää, mutta siinäkin kohtuus on ihan jees. Niin kuin aiemmin jo kerroin, treenaan tällä hetkellä Ainon kehittämän Bikini Fit -treeniohjelman mukaan. Siinä missä aiemmin ajattelin, että salilla treenatessa tulee joka kerta tehdä joku setti vatsalihaksia, teen tällä hetkellä vatsalihastreeniä vain 1-2 kertaa viikossa. Tuohon Bikini Fit -ohjelmaan kuuluu yhteensä 5 treeniä, joista 3 on alakropalle ja 2 yläkropalle. Kummankin yläkropan treenin perään on mahdollista tehdä  core-treeni, tai toisena päivänä sen tilalle voi valita aerobisen treenin. Eli välillä teen vain 1 coren viikossa. 


Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että vatsalihakset eivät kehity ainoastaan vatsoja rutistamalla, vaan niiden treenaaminen on paljon kokonaisvaltaisempi juttu. Noissa Bikini Fit -treeneissä hyödynnetään itseasiassa valtaosissa liikkeistä core-lihaksia, jolloin vatsalihakset, kyljet ja selkä on koko ajan koetuksella - lopputuloksena vahva ja vankka keskivartalo, joka on pumpatun sijaan todella timmin näköinen, ainakin mun mielestä. Näin ollen ero siinä, teetkö esim. yhden/kahden käden taljasoutuja istuen penkillä vai kyykyssä seisten, tai teetkö pystypunnerrukset, haukkarit ja vipunostot seisten vai penkillä tuetusti istuen, on HUIMA ERO. Eli sen sijaan, että istut ja ehkäpä vielä nojaat selkääsi liikkeen aikana, kokeilepa seistä ja tehdä liike siten, että joudut pidättelemään keskivartaloasi ihan itse. Huomaat varmasti eron, ja apu tällaisesta treenityylistä on ihan varmasti suuri myös normaaliin arkielämäänkin ja ryhtiin. 

Omaa silmääni miellyttää omassa kropassani eniten timmi keskivartalo, jossa vatsalihakset erottuu mutta mitään älytöntä pumppia en välttämättä kaipaa. Itselleni on tärkeää, että tunnen keskivartaloni vahvaksi ja voimakkaaksi, jotta kaikki muukin treeni ja arkielämä sujuu kivuitta. Olenkin jättänyt lähes kokonaan pois painojen avulla tehtävät vatsalihasliikkeet - tai paremmin sanottuna teen vain kaikki liikkeet mieluummin ilman painoja, ainoastaan omaa kehon painoa käyttäen. Kehon painolla saa nimittäin aika hyvin liikkeet tuntumaan, ja vielä kun ottaa vaikka jumppapallon, bosun tai TRX-hihnat käyttöön niin saa ihan varmasti poltteen aikaan! 


Haaveiletteko te sixpackistä? Treenaatteko vatsoja? Mitä ajatuksia nämä mun pohdinnat herätti?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti